کف بندی دندان (از صفر تا صد)

آشنایی با کف بندی دندان

بروز و ایجاد پوسیدگی و آسیب به بخش‌های عمیق دندان، باعث دردهای شدیدی می‌شود. در چنین مواقعی که پوسیدگی تا این حد شدید باشد، دندان نسبت به خوراکی ها و نوشیدنی‌های سرد و گرم حساس می‌شود و فرد در دندان‌هایش درد را حس می‌کند. برای رفع این مشکل و جلوگیری از ایجاد درد، دندانپزشک از روش کف بندی دندان استفاده می‌کند.

البته قبل از انجام کف بندی دندان لازم است که دندانپزشک برای عصب کشی دندان یا درمان کانال ریشه، ابتدا ریشه دندان را خارج کند. در واقع از روش کف بندی دندان به منظور جلوگیری از بروز حساسیت به سرما و گرما بعد از ترمیم و یا پرکردن دندان استفاده می‌شود.

در این مقاله قصد داریم بیشتر در خصوص این موضوع بدانیم و همچنین در مورد هزینه کف بندی دندان و مزایای کف بندی دندان اطلاعات بیشتری به دست آوریم. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

آشنایی با کف بندی دندان

دندان‌هایی که دچار پوسیدگی شدید می‌شوند، دچار حفره ای در کانال دندان می‌شوند. بنابراین لازم است که دندانپزشک این حفره را با کمک مواد پرکننده مانند کامپوزیت پر کند. اما چون این پوسیدگی شدید است، هنگام نوشیدن و خوردن غذاهای گرم یا سرد، حساس شده و احساس درد برای فرد ایجاد می‌شود.

برای جلوگیری از بروز چنین دردی دندانپزشک با کمک روش کف بندی دندان، قبل از اینکه کانال دندان را با استفاده از مواد پرکننده پر کند، از یک ماده عایق نسبت به سرما استفاده می‌کند. با توجه به اینکه این مواد عایق، کف کانال دندان را پوشش می‌دهد، به این روش کف بندی دندان گفته می‌شود.

برای انجام این کار لازم است که دندانپزشک از مهارت بالایی برخوردار باشد تا ماده عایق، دقیقا در قسمت بالایی ریشه دندان و در قسمت پایینی کانال دندان قرار بگیرد.به علاوه میزان و مقدار مواد عایق مورد استفاده نیز باید به اندازه کافی باشد.

اگر مواد عایق مورد استفاده در اندازه صحیح مصرف نشود، کیفیت مطلوب را نخواهد داشت. اگر حجم زیادی از این مواد برای پوشش دادن کف کانال دندان استفاده شود، فضای کافی برای قرار گرفتن ماده پرکننده وجود نخواهد داشت. در نتیجه ضخامت ماده پرکننده کانال دندان کم می‌شود. همین موضوع سبب می‌شود که طول عمر ماده پرکننده کاهش یابد و طی مدت کوتاهی بشکند.

بیشتر بدانید: کورتاژ لثه چیست؟

معرفی انواع مواد ترمیم دندان

برای پرکردن دندان، مواد ترمیمی متفاوتی استفاده می‌شود. اکنون به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

کامپوزیت رزین

ماده سازنده کامپوزیت رزین، مواد رزینی است که غالبا شامل ذرات پلاستیک و شیشه می‌باشد. به علاوه از کامپوزیت برای روکش کردن دندان‌ها نیز استفاده می‌شود. به طور کلی  کامپوزیت دندان یک ترمیم کننده کاملا مناسب برای دندان‌های جلویی است.

با توجه به اینکه رنگ کامپوزیت‌ها به رنگ طبیعی دندان نزدیک است، حالتی که به دندان‌ها می‌دهند زیباست و ناخوشایند نمی‌باشد. کامپوزیت‌ها به طور متوسط بین سه تا پنج سال طول عمر دارند.

آمالگام

قدیمی‌ترین نوع ماده پرکننده دندان، آمالگام است. یکی از مزایای آمالگام، قیمت مقرون به صرفه آن‌هاست.‌ فلزاتی همچون روی، مس یا جیوه مواد تشکیل دهنده آمالگام هستند. در واقع نیمی از ترکیب آمالگام را این فلزات تشکیل می‌دهند.

از آنجا که رنگ این ماده پرکننده دندان سیاه رنگ است در اکثر موارد از آن برای پرکردن دندان های عقبی استفاده می‌شود. با رعایت بهداشت دهان و دندان و روش صحیح مسواک زدن و نحوه استفاده از نخ دندان صحیح طول عمر آمالگام تا ده سال نیز افزایش خواهد یافت.

طلا و سرامیک

گرچه هزینه ترمیم با طلا بیش از کامپوزیت و آمالگام می‌باشد، اما این مورد را هم باید درنظر داشت که طول عمر بالاتری دارد و تا حدود بیست سال نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. زیرا طلا استحکام بسیار زیادی دارد و دچار خوردگی نمی‌شود. از آلیاژ طلا برای ساخت ترمیم کننده طلا استفاده می‌شود که از آن برای روکش دندان یا پرکردن دندان استفاده می‌گردد.

در مورد سرامیک نیز باید گفت که هزینه سرامیک از طلا کمتر است.‌ اما نسبت به آمالگام و کامپوزیت هزینه بیشتری خواهد داشت. سرامیک از پرسلن ساخته می‌شود و جهت انجام ایمپلنت های دندانی یا لمینت ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. روکش‌های تمام سرامیکی، ویژگی‌هایی دارند، که به صورت اختصاصی در مبحث روکش های تمام سرامیک، مزایا و معایب آن ها را  قبلا بیان کرده‌ایم.

انجام کف بندی دندان در شیراز

میزان هزینه کف بندی دندان چقدر است ؟

هزینه کف بندی دندان ارتباط مستقیمی با نوع مواد عایقی مورد استفاده و همچنین مقدار این مواد دارد. هرچقدر مواد مورد استفاده برای کف بندی گران‌تر انتخاب شوند، هزینه نهایی تمام شده نیز بیشتر خواهد شد. لازم به ذکر است که باکیفیت تر بودن مواد انتخابی گرچه موجب بیشتر شدن هزینه‌ها می‌شود، اما طول عمر آن‌ها نیز بیشتر خواهد بود.

البته این را هم بایستی در نظر داشت که دندان‌های عقبی به میزان و حجم بیشتری از مواد برای کف بندی، نیاز دارند تا به طور کامل کانال دندان را پوشش دهند. به همین دلیل هزینه این دندان های عقبی نسبت به دندان های جلوتر، بیشتر می‌شود.

معرفی بیس و لاینر

برای عایق بندی کف کانال دندان، نسبت به سرما و گرما از دو ماده با نام‌های بیس و لاینر استفاده می‌شود. این دو ماده در ویژگی‌های ساختاری با هم تفاوت دارند. در نتیجه کاربرد مختلفی نیز با هم دارند. اکنون به معرفی این دو ماده و ویژگی‌های هر یک می‌پردازیم.

معرفی لاینر

لاینر ماده عایقی است که با ضخامت کمی کف کانال دندان قرار میگیرد. با توجه به ضخامت کمی که لاینر دارد و نازک است، استحکام کمی هم دارد.‌ از این رو نباید به عنوان پرکننده دندان استفاده شود. بلکه فقط لایه نازک عایق می‌باشد.

لاینر از هیدروکسید کلسیم ساخته می‌شود. مقدار مقاومت لاینر در برابر مواد پرکننده دندان و تغییرات دمایی بسیار زیاد است. همچنین مانع از ورود بزاق یا مواد غذایی خارجی به ریشه دندان می‌شود.

سرعت عمل و تجربه دندانپزشک در استفاده از لاینر بسیار مهم است. چراکه لاینر به سرعت خشک و محکم می‌شود. به همین دلیل دندانپزشک بایستی به سرعت و با دقت زیاد. این ماده را با قلمو روی کف کانال دندان قرار دهد.

معرفی بیس

پس از لایه اول، یعنی پس از لاینر، نوبت بیس است. بیس نسبت به لاینر ضخامت بیشتری دارد. به همین دلیل مقاومت و استحکام این ماده نسبت به لاینر بیشتر است. از این رو قدرت بالاتری در برابر پوسیدگی دارد.

بیس به هر دو شکل مایع و پودری موجود است. دندانپزشک می‌تواند هر دو شکل این ماده را با هم مخلوط کرده و سپس روی لاینر که در کف دندان قرار گرفته است، قرار دهد.

ضخامت بیشتر بیس باعث می‌شود که این ماده نسبت به ضربه و فشار مقاومت داشته باشد و به عنوان یک محافظ خوب برای پالپ دندان، عمل کند.

مقاله پیشنهادی: لومینیرز دندان چیست؟

صفر تا صد کف بندی دندان

سوالات متداول

اکنون به پاسخ به شایعترین سوالات در مورد کف بندی دندان می‌پردازیم.

کف بندی دندان شامل چه مراحلی است؟

  • ایجاد حفره درون کانال دندان
  • خروج پوسیدگی‌ها و آلودگی‌های داخل کانال دندان
  • شستشوی کانال دندان
  • انتخاب و استفاده از لاینر در کف دندان
  • کف بندی کانال دندان با بیس

بیس دندان شامل چه انواعی است؟

  • پلی کربوکسیلات  مانند پلی اف
  • زینک اکساید اوژنول یا زی او ای
  • گلاس آینومر
  • زینک فسفات مانند هاروارد

مواد ترمیم دندان شامل چه انواعی است؟

  • کامپوزیت رزین
  • آمالگام
  • طلا و سرامیک

تهیه نرمال سالین در خانه

جمع‌بندی

در شرایطی که پوسیدگی دندان به اندازه ای باشد که حفره عمیقی روی دندان ایجاد شود، لازم است که دندان را در مقابل سرما و گرما مقاوم کرد تا با خوردن و آشامیدن غذاهای گرم یا سرد دچار درد نشوند و شخص را آزار ندهند. به این فرایند کف بندی دندان گفته می‌شود. این پروسه کاری حساس است و نیاز به تجربه کافی دندانپزشک دارد تا با دقت بالایی انجام شود.

کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر مریم امیدی آماده ارائه خدمات دندانپزشکی به کلیه بیماران عزیز می‌باشد. جهت رزرو وقت می‌توانید با شماره تماس 36494982-071 ارتباط برقرار کنید. در این کلینیک همچنین امور مربوط به روکش دندان، دندانپزشکی اطفال، جراحی دندان، کشیدن دندان عقل، بلیچینگ دندان، اصلاح طرح لبخند و… نیز انجام می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *