روش صحیح مسواک زدن

روش صحیح مسواک زدن

یادگیری روش صحیح مسواک زدن از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا علاوه بر تاثیر بر سلامت دهان و دندان، در عدم بروز بیماری‌های مختلف مانند مشکلات گوارشی موثر است. پلاک و باکتری‌های موجود در دهان، می‌توانند موجب پوسیدگی دندان شوند. همچنین انواع بیماری لثه به دلیل عدم شستشوی دندان با مسواک، ممکن است ایجاد شوند. بنابراین شستشوی روزانه دندان اهمیت زیادی دارد. بهترین زمان شستشوی دهان، بعد از مصرف مواد غذایی به ویژه شیرینی است.

بهتر است روزانه بعد از هر وعده غذایی نسبت به شستشوی دندان و زبان با مسواک، اقدام شود. در صورتی که این کار به صورت درست و اصولی انجام نشود، ممکن است دندان زودتر دچار پوسیدگی شود. پزشکان معتقد هستند که رسیدگی به بهداشت دهان و دندان تاثیر مستقیمی روی تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. علاوه بر این موارد مراجعه به دنداپزشکی برای کشیدن، پرکردن دندان و جرم گیری و بروساژ دندان یک امر ضروری است. در این راستا مطب تخصصی دکتر مریم امیدی خدمات متنوعی را به مراجعه‌کنندگان ارائه می‌دهد.

چگونه مسواک بزنیم که دندان هایمان سفید شود؟

در صورتی که روش صحیح مسواک زدن را بدانیم، مسلما دندان‌ها دچار تغییر رنگ نخواهند شد. در نتیجه همیشه دندان‌هایمان سفید و تمیز هستند. اما در غیر این صورت بخش‌هایی از دندان به طور کامل تمیز نخواهند شد. البته شستشوی دندان با مسواک تنها منحصر به دندان نیست. در واقع می‌توانیم آلودگی روی زبان را نیز با روش صحیح از بین ببریم. برای سفیدی دندان و پاکسازی آن از آلودگی و پلاک، باید نسبت به مطالعه آموزش‌های مربوط به طریقه صحیح شستشوی دندان با مسواک نیز اقدام کنیم.

قبل از هرچیز برای شستشوی دندان با مسواک به صورت صحیح نیاز به برخی وسایل داریم. برخی از افراد تصور می‌کنند که برای این کار تنها به مسواک و خمیر دندان نیاز است. اما در ادامه وسایل مورد نیاز را ذکر خواهیم کرد.

  • مسواک استاندارد
  • خمیر دندان حاوی فلوراید
  • نخ دندان
  • دهانشویه مناسب

همانطور که گفته‌شد برای این کار نیاز به یک مسواک استاندارد داریم. برخی از مسواک‌های موجود در بازار غیر استاندارد هستند و توصیه نمی‌شوند. برای اجرای روش صحیح مسواک زدن می‌توان از خمیر دندان فلوراید استفاده شود. این ماده معدنی موجب استحکام بیشتر دندان خواهد شد. می‌توان از انواع دهانشویه مانند کلرهگزیدین نیز در انتهای کار استفاده کرد. البته نباید در مصرف این ماده زیاده‌روی شود.

آموزش روش صحیح مسواک زدن

از طرف دندانپزشکان به بیماران همواره توصیه می‌شود که هر 3 الی 4 ماه یک بار، مسواک خود را عوض کنند. ایجاد آلودگی در برس و تغییر شکل در اثر استفاده مداوم، از دلایل تعویض مسواک هستند. همانطور که ذکر شد بهترین زمان مسواک زدن هنگامی است که یک ماده غذایی را مصرف کرده‌ایم. برخی از نکات مهم در هنگام شستشوی دندان با مسواک را در ادامه خواهیم گفت.

  1. قبل از مسواک باید از نخ دندان استفاده شود.
  2. حداقل زمان برای شستشوی دندان با مسواک در حدود 2 دقیقه است.
  3. ابتدا مسواک را خیس کنید و از خمیردندان به اندازه یک نخود وی مسواک قرار دهید.
  4. زاویه مسواک نسبت به لثه باید 45 درجه باشد.
  5. بهتر است مسواک به صورت چرخشی برای تمیز کردن دندان‌های جلویی استفاده شود.
  6. حرکات مسواک باید بسیار آهسته و آرام باشد.
  7. علاوه بر مسواک سطح بیرونی دندان، قسمت‌های پشتی نیز تمیز شوند.
  8. بهتر است برای تمیز کردن پشت دندان‌هایی جلویی، مسواک را برعکس کنید.
  9. در انتها زبان خود را نیز می‌توانید با مسواک تمیز کنید.
  10. در انتها دهان خود را با استفاده از آب آبکشی کنید.

آیا بعد از مسواک زدن باید دهان را شست؟

همانطور که گفته‌شد در انتهای شستشوی دندان با مسواک، باید خمیردندان درون دهان به طور کامل شسته‌شود. اما این موضوع یکی از مباحثی هست که در آن اختلاف نظر وجود دارد. برخی از دندانپزشکان توصیه می‌کنند که دهان خود را بعد از شستشوی دندان با مسواک بشویید. برخی نیز عقیده دارند که در روش صحیح مسواک زدن، دهان نباید شسته شود. یکی از دلایل این مخالفت، وجود ماده فلوراید موجود در خمیر دندان است. این ماده معدنی تاثیر زیادی در استحکام و عدم پوسیدگی دندان دارد. از این رو بسیاری بر این عقیده هستند که نباید دهان را بعد از شستشوی دندان با مسواک شست.

ممکن است در برخی از خمیردندان‌ها مقدار زیادی فلوراید استفاده شده‌باشد. بنابراین در صورتی که دهان تمیز نشود، از طریق گوارش به معده منتقل خواهد شد. میزان غیر مجاز از هر ماده معدنی نیز می‌تواند برای بدن مضر باشد. برخی از افراد در صورتی که دهان خود را بعد از این کار شستشو ندهند، دچار مشکلات معده خواهند شد. محققان معتقدند بعد از شستشوی دندان، باید مدت زمان کوتاهی از خوردن و آشامیدن پرهیز کنید. تا فلوراید مدت بیشتری روی دندان باقی بماند. بعد از این مدت می‌توانید دهان خود را با آب شستشو دهید.

مسواک زدن

چند بار در روز مسواک بزنیم؟

روش صحیح مسواک زدن باعث پاک شدن پلاک‌های مضر و در نتیجه جلوگیری از پوسیدگی دندان می‌شود. فقط روش مسواک زدن مهم نیست، بلکه تعداد دفعات آن نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. به طور کلی توصیه می‌شود که در روز دو بار مسواک بزنید. تعداد دفعاتی که شما باید در روز مسواک بزنید خیلی متفاوت از توصیه‌ای که به شما می‌شود دارد. این دفعات بستگی زیادی به رژیم غذایی، دفعات غذا خوردن و سلامت کلی دهان و دندان دارد. این برای هر فرد متفاوت است.

بهتر است که بعد از هر وعده غذایی به خصوص بعد از مصرف غذاهای شیرین مسواک بزنید. اگر جزو افرادی هستید که بریس یا جینجیویتی دارید، تعداد این دفعات برای شما بیشتر می‌شود. همچنین توجه داشته باشید که در هر بار از این دفعات استفاده از ضربه‌های نسبتا ملایم برای جلوگیری از سایش مینای دندان، عامل کلیدی برای مسواک زدن موثر است.

برای داشتن دندان‌های سفید چند دقیقه مسواک بزنیم؟

به طور کلی در روش صحیح مسواک زدن، پیشنهاد می‌شود که حدود دو دقیقه دندان‌هایتان را مسواک بزنید. البته که این دو دقیقه باید به صورت آرام و با ضربه‌های ملایم انجام بشود. همچنین این عمل نباید با اعمال فشار زیاد و بیش از حد همراه باشد. برخلاف نظر بسیاری از افراد نیز بهتر است از مسواک‌هایی با دندانه‌های نرم استفاده کنید.

بهترین زمان برای مسواک زدن

در علم دندانپزشکی بهتر است که روزی بیش از دو بار مسواک بزنید. این مورد بستگی زیادی به نوع دهان و دندان شما دارد. اگر روزی دو بار مسواک می‌زنید، بهتر است این زمان یکی در صبح و دیگری در شب، قبل از خواب باشد. اگر صبح مسواک می‌زنید، بعد از خوردن صبحانه باید حدود یک ساعت صبر کنید. این تایم را جدی بگیرید؛ چرا که اهمیت بسیاری در از بین بردن ذرات دارد. مخصوصا اگر مرکبات مصرف کرده‌اید.

اگر از غذاها و یا نوشیدنی‌های اسیدی استفاده کرده‌اید، سریع مسواک نزنید. چون مسواک زدن بسیار سریع باعث از بین رفتن میناهای دندان می‌شود. مینای دندان پس از استفاده از غذاهای اسیدی بسیار ضعیف می‌شود. در کل بهتر است این کار را قبل از خوردن صبحانه انجام دهید و بعد از آن فقط دهان خود را با آب شستشو دهید. همچنین می‌توانید از جویدن یک آدامس بدون قند برای سپری یک ساعت استفاده کنید.

مسواک زدن بیش از حد چه ضرراتی در پیش دارد؟

حدودا سه بار مسواک در روز آسیبی را به دندان‌های شما وارد نمی‌کند. البته اگر این کار را به صورت خیلی سفت یا خیلی سریع بعد از هر وعده غذایی انجام نمی‌دهید. چرا که این کار آسیب جدی به سلامت دندان‌های شما وارد می‌کند. هنگام مسواک زدن توجه داشته باشید که سطح دندان لمس کاملی با دندان‌های شما دارد اما این کار بسیار ملایم انجام می‌شود. حتی اگر می‌خواهید دندان‌های خود را به صورت عمقی تمیز کنید، این کار را ملایم انجام دهید. با این کار از سلامت مینای دندان ها و حساسیت لثه ها حفاظت کنید.

برای اینکه مطمعن شوید با شدت مناسبی مسواک می‌زنید، به موهای مسواک خود توجه کنید. اگر آن‌ها صاف شده‌اند، با شدت زیادی دندان های خود را مسواک می‌زنید. همچنین بهتر است آن را عوض کنید.

روش صحیح مسواک زدن زبان

زبان انسان در اثر مصرف مواد غذایی و باقی ماندن آن در دهان، پر از باکتری است. در گذشته به روش صحیح مسواک زدن زبان چندان توجهی نمی‌شد. اما امروزه پزشکان معتقدند که تمیز کردن زبان نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. عدم این کار موجب ایجاد مشکلات گوارشی و یا پوسیدگی دندان می‌شود. همانطور که عدم استفاده از نخ دندان، تاثیر منفی روی دهان و دندان خواهد داشت. برای این کار می‌توانید از روش‌های پیش رو استفاده کنید.

  • از مسواک با برس نرم برای تمیزکردن زبان استفاده کنید.
  • از جلو، عقب و اطراف برس را روی زبان بکشید.
  • بعد از مسواک زبان خود را بشویید.

امروزه ابزارهای جداگانه‌ای برای مسواک زبان نیز طراحی شده‌است. اما با استفاده از یک مسواک نرم نیز می‌توانیم زبان خود را از آلودگی و باکتری پاک کنیم. گاهی در پشت مسواک، برجستگی و تورفتگی‌هایی برای تمیز کردن زبان وجود دارد که راهکار خوبی برای تمیز کردن آن است.

فواید مسواک زدن به طور منظم

مسواک زدن به روش صحیح و به طور منظم فواید زیادی برای سلامت دندان‌های شما به همراه دارد. همچنین نوع مسواکی که از آن استفاده می‌کنید بسیار اهمیت دارد.

  • جلوگیری از تجمع پلاک ها
  •  جلوگیری از پوسیدگی های دندانی
  •  جلوگیری از حفره های دندانی
  •  کاهش خطر ابتلا به بیماری های لثه ای
  •  کاهش خطر ابتلا به سرطان های دهان

چند توصیه دندانپزشکی

  1. هیچوقت استفاده از نخ دندان را فراموش نکنید. کشیدن نخ دندان به اندازه مسواک زدن اهمیت دارد. به این دلیل که بسیاری از پلاک‌ها و مواد غذایی گیر کرده در لابه‌لای دندان‌ها با مسواک از بین نمی‌رود. نخ دندان باعث از بین رفتن و حذف پلاک ها و باکتری ها و ذرات مواد غذایی می‌شود. بهتر است همیشه در کنار مسواک زدن از نخ دندان استفاده کنید زیرا موهای مسواک این ذرات را بیرون نمی‌آورد.
  2. پس از اینکه مسواک زدنتان به پایان رسید، از یک دهانشویه خوب استفاده کنید. این دهان شویه بهتر است حاوی فلوراید باشد. بهترین زمان استفاده از این دهان شویه 30 ثانیه است. در حین استفاده بسیار مواظب باشید که دهان شویه را قورت ندهید. اگر به هر دلیلی نمی‌توانید از دهان شویه استفاده کنید، می‌توانید استفاده از آب نمک را جایگزین آن کنید. البته شور بودن زیاد آب نمک باعث ساییده شدن دندان‌های شما می‌شود. آب نمک با غلطت مناسب می‌تواند باکتری‌های درون دهان شما را نابود کند.
  3. پس از اتمام مسواک زدن، حتما دندان‌هایتان را به خوبی شستشو دهید. سپس آن‌ها را خوب خشک کنید تا از رشد باکتری‌ها جلوگیری شود.

تماس با کلینیک دندانپزشکی دکتر مریم امیدی

کلام آخر

با توجه به تاثیر باکتری‌های دهان روی پوسیدگی و خرابی دندان، یادگیری روش صحیح مسواک زدن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این آموزش بهتر است از سنین کم برای کودکان آغاز شود. همانطور که می‌دانید انجام آن به صورت درست و اصولی، تاثیر بسیار زیادی روی کاهش بوی بد دهان نیز دارد. همچنین موجب سفیدی دندان می‌شود. بنابراین روی زیبایی نیز تاثیرگذار است. با یادگیری روش اصولی پاکسازی دهان، امکان پوسیدگی و خرابی دندان به شدت کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر این رنگ دندان‌ها نیز زرد نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *