تاثیر آدامس بر روی دندان ها

تاثیر جویدن آدامس بر سلامت دندان ها

به نظر شما تاثیر آدامس بر روی دندان ها چگونه است؟ آیا جویدن آدامس می‌تواند برای دندان ها مفید باشد؟ و یا حتی در بهداشت دهان و دندان و اثرگذار است؟ حتما برایتان جالب است پاسخ این سوالات را بدانید و به صورت جزئی تر در مورد تاثیر آدامس بر روی دندان ها آگاه شوید. پس حتما تا انتهای این مقاله همراه ما باشید و صحبت های کاربردی و نظر دندانپزشک زیبایی مریم امیدی در مورد این موضوع را مطلع شوید.

افزایش بزاق دهان با جویدن آدامس

آدامس محبوبیت زیادی بین افراد و به خصوص نسل جوان دارد.‌ به طوری که امروزه بر خلاف گذشته، شاهد تولید صنعتی آن هستیم. آدامس در انواع طعم‌ها و رنگ‌های مختلف در بازار موجود است و تقریبا نیاز تمام سلیقه ها را برطرف می‌کند. در گذشته جویدن سقز در بین مردم رواج داشت. یکی از تاثیرات مثبتی که جویدن آدامس دارد، افزایش تولید بزاق در دهان است.

افزایش ترشح بزاق دهان موجب می‌شود که مواد اسیدی داخل فضای دهان جریان یابد. این موضوع باعث شست‌و‌شوی دهان می‌شود. در نتیجه این امر موجب کاهش اسیدیته محیط دهان و تاثیر مثبت آن روی دندان‌ها می‌شود. بنابراین جویدن آدامس پس از وعده غذایی تاثیرات مطلوبی دارد. لذا بزاق دهان نقش اساسی و مهمی در شست‌و‌شوی دهان و از بین بردن اسیدهای مضر آن دارد. و یکی از روش‌های برطرف کردن خشکی دهان محسوب می‌شود. به علاوه جویدن آدامس موجب تازه شدن دهان و خوشبو شدن فضای دهان می‌شود.

رفع خشکی دهان با جویدن آدامس

یکی از فواید جویدن آدامس، تولید بزاق بیشتر در دهان است. بزاق تولید شده باعث برطرف شدن احساس ناخوشایند ناشی از خشکی دهان یا زروستومی می‌شود. با توجه به اینکه خشکی دهان باعث کرم‌خوردگی دندان و سایر مشکلات دیگر می‌شود، بنابراین با جویدن آدامس می‌توان خشکی دهان را برطرف کرد.

مقاله پیشنهادی: علت بوی بد دهان و روش درمان آن

مصرف آدامس بدون قند

در ادامه مبحث تاثیر آدامس بر روی دندان ها باید این نکته را متذکر شویم که انتخاب نوع آدامس با سلامت دندان ها ارتباط دارد. پس به نوع آدامسی که انتخاب می‌کنید حتما دقت داشته باشید و آدامس های بدون قند را در اولویت قرار دهید. چراکه مصرف آدامس های شیرین بر سلامت دندان ها تاثیر منفی دارد و موجب پوسیدگی دندان می‌شود. در صورتی که محصولات بدون قند می‌توانند مزایای زیادی را برای سلامت دندان‌ها داشته باشند. در تولید محصولات بدون قند، به جای قند، از شیرین کننده‌های غیرمضر استفاده می‌شود. توصیه می‌شود که از آدامس‌ هایی که حاوی شیرین ‌کننده‌هایی از جمله آسپارتام، سوربیتول، مانیتول یا زایلیتول هستند، استفاده کنید. تا مانع از خراب شدن دندان ها شود.

جویدن آدامس های شیرین به دلیل دارا بودن ساکارز باعث می‌شود که باکتری‌های دهان با ساکارز ترکیب شده و منجر به تولید اسید‌های دهان شود. لازم به ذکر است که این اسیدها به صورت مستقیم روی از بین رفتن مینای دندان و خرابی آن موثر هستند. این یکی از اثرات منفی تاثیر آدامس بر روی دندان‌ها است.

تاثیر آدامس بر دندان

از بین رفتن پلاک مضر دندان با جویدن آدامس

پس از مصرف غذا، ذرات کوچک غذا روی دندان ها باقی می‌ماند. جویدن آدامس باعث از بین رفتن پلاک مضر دندان می‌شود. و به تمیز شدن سطح دندان ها کمک می‌کند.

کم توجهی به بهداشت دهان و دندان و عدم توجه به روش صحیح مسواک زدن و نحوه استفاده از نخ دندان صحیح باعث می‌شود که پلاک‌ها روی سطح دندان ها جمع شوند و به مرور زمان منجر به آسیب دیدگی آن شوند. در صورتی که به این مسئله توجه نداشته باشید، عوارض شدیدتری به وجود خواهند آمد که یکی از آن‌ها التهاب لثه‌ها و پوسیدگی شدید دندان‌ها می‌باشد. همان‌طور که گفته شد جویدن آدامس های بدون قند می‌تواند در از بین بردن پلاک های مضر دندان کمک کند. اما حتما این نکته را در نظر بگیرید که هرگز نباید جویدن آدامس را جایگزینی برای روش های متداول بهداشت و تمیزی دندان ها دانست. در واقع بهترین و موثرترین راه برای حفظ و مراقبت از دندان ها، مسواک زدن و استفاده از نخ دندان می‌باشد.

تاثیر آدامس بر روی دندان ها

جویدن آدامس با سلامت دندان‌ها و دهان ارتباط دارد. اگر آدامس انتخاب شده بدون قند باشد، به سلامت دندان ها کمک می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم که از آدامس‌های با قند مصنوعی و بدون کالری استفاده کنید. چراکه این آدامس‌ها قند مناسبی برای باکتری‌های دهانی ندارند. لذا باکتری‌ها قادر نخواهند بود که فعالیتی داشته باشند. در نتیجه متابولیت‌های آن ها، باعث خراب و پوسیده شدن دندان ها نمی‌شود.

  • جویدن آدامس با رشد پلاک‌ها مقابله می‌کند.
  • آدامس جویدن موجب تحریک و افزایش ترشح بزاق دهان می‌شود.
  • به بازسازی مینای دندان کمک می‌کند.
  • جویدن آدامس بدون قند پس از غذا می‌تواند به تمیز کردن غذا از روی دندان‌ها کمک کند.
  • آدامس جویدن فلور میکروبی دندان را بهبود می بخشد. در واقع آدامس‌های حاوی زایلیتول باعث تغییر باکتری در دهان شما می‌شود.

نکات تکمیلی

به طور کلی هر ماده شیرینی که وارد فضای دهان می‌شود، می‌تواند منجر به پوسیدگی دندان ها گردد.‌ دلیل این موضوع این است که محیط دهان محیط مناسبی برای تبدیل قند به اسید توسط باکتری‌هاست. آدامس یکی از خوردنی هاست که اگر شیرین باشد، برای دندان ها مضر است. اما اگر از آدامس بدون قند مصرف شود، می‌تواند به تمیز کردن پلاک مضر دندان ها کمک کند. از طرفی جویدن آدامس موجب افزایش بزاق دهان نیز می‌شود. افزایش بزاق دهان باعث خودشویی فضای داخلی دهان می‌گردد. این کار مخصوصا برای افرادی که عادت به جویدن غذا از یک سمت دهان را دارند بسیار کمک می‌کند تا پلاک ها برداشته شود. البته باید دقت داشت مصرف بی‌ رویه آدامس می‌ تواند موجب مشکلات گوارشی از قبیل اسهال در فرد شود.

البته مجددا تاکید می‌کنیم که هیچ چیز به اندازه رعایت بهداشت دهان و دندان اهمیت ندارد. توصیه پزشکان استفاده منظم از مسواک و نخ دندان است. و در کنار رعایت موارد بهداشتی، جویدن آدامس نیز به تمیز شدن محیط دهان کمک خواهد کرد. گرچه آدامس های بدون قند نسبت به آدامس های شیرین، مفیدتر هستند اما زیاده روی در مصرف آن ها نیز، تاثیر منفی بر روی دندان ها خواهد داشت.

اثر جویدن آدامس بر دندان ها

آدامس اسیدی نخورید

برخی از آدامس ها حاوی اسید هستند. درنظر داشته باشید که آدامس‌هایی که حاوی اسیدهایی همچون اسید سیتریک هستند، ممکن است که باعث کاهش pH پلاک شوند. و منجر به فرسایش مینای دندان گردند.‌ همچنین مصرف زیاد الکل‌های قندی مانند زایلیتول نیز می‌تواند باعث ناراحتی های گوارشی شوند. لذا توجه داشته باشید که چه نوع آدامسی را انتخاب می‌کنید و حد اعتدال را در مصرف آن رعایت کنید.

شما را به مطالعه مقاله لومینیرز دندان چیست؟ دعوت می‌کنیم.

نکات مهم در انتخاب بهترین آدامس

برای آنکه آدامسی را که انتخاب می‌کنید، بهترین انتخاب از بین سایر موارد دیگر باشد، باید برخی موارد را مدنظر قرار داد. تا تاثیر آدامس بر روی دندان ها، اثر مثبتی باشد. این نکات شامل موارد زیر می‌شود:

  • آدامس مورد انتخاب، بدون قند باشد.
  • طعمی از آدامس را انتخاب کنید که اسیدی نباشد و دندان‌های تان را خراب نکند.
  • آدامس با قند معمولی، مضراتی را برای دندان‌ها دارد و آنها را خراب می‌کند.
  • آدامسی را انتخاب کنید که حاوی زایلیتول باشد. این قند کمک می‌کند که باکتری‌های دهانی در دهان فعالیت نکنند و در نتیجه دندان‌ها پوسیده نشوند.
  • برای بهره مندی از فواید آدامس برای دندان‌‎ها، نوعی را انتخاب کنید که طعم دلچسبی داشته باشد و بتوانید زیاد آن را بجوید.

تهیه نرمال سالین در خانه

جمع‌بندی

تاثیر آدامس بر روی دندان ها هم می‌تواند مفید و هم می‌تواند مضر باشد. انتخاب نوع آدامس در مفید یا مضر بودن آن تاثیرگذار است. جویدن آدامس همچنین موجب می‌شود که اسیدیته محیط دهان کاهش یابد. و استرس و اضطراب کاهش یابد و ضربان قلب افزایش داشته باشد. و البته باعث سوزاندن کالری نیز می‌گردد. چنانچه در زمینه تاثیر آدامس بر روی دندان ها سوالی دارید و یا برای انجام امور دندانپزشکی از قبیل  کشیدن دندان ، جرم گیری و بروساژ دندان  و… نیاز به مشاوره دارید، می‌توانید از طریق شماره تماس 36494982-071 با کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر مریم امیدی در تماس باشید تا همکاران ما شما را راهنمایی کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *