عصب کشی شامل تمیز کردن عمیق درون کانال دندان و یا محفظه داخلی ریشه دندان فرد می‌باشد که سبب تحریک اعصاب و لثه‌های اطراف آن می‌شود. البته بسیار طبیعی می‌باشد که پس از عصب کشی دندان، مقداری درد در آن ناحیه را تجربه نمایید. مدت زمان این درد نباید طولانی مدت باشد چرا که دردهای طولانی مدت ناشی از عفونت در اطراف دندان یا ریشه آن دندان خواهد بود.

میزان دندان درد بعد از عصب کشی چقدر است؟

درد دندان بعد از عصب کشی

یکی از بارزترین دلایلی که افراد را جهت مراجعه به دندانپزشک جهت عصب کشی منع می‌کند، درد دندان در حین و بعد از عمل جراحی دندان می‌باشد. در بسیاری از افراد این ترس برای عصب کشی دو برابر می‌باشد، زیرا از نظر این افراد عصب کشی دندان یکی از ترسناک‌ترین روش‌های درمانی دندانپزشکی می‌باشد. پس از یک درمان موفقیت آمیز عصب کشی دندان وجود درد در دندان طبیعی می‌باشد، زیرا دندان در حال ترمیم خود می‌باشد. تجربه دندان درد بعد از عصب کشی امری طبیعی می‌باشد و بیماران پس از درمان کانال ریشه و عصب کشی آن را تجربه خواهند کرد و ممکن است چند روز برای کاهش درد زمان نیاز باشد. لازم به ذکر است که عصب کشی یک روش تهاجمی بوده و برای بهبود به زمان نیاز دارد.

علت ورم و درد دندان بعد از عصب کشی و جراحی

اکثر افراد پس از عمل دندان خود و در ساعات اولیه پی از آن، حساسیت؛ لمس و درد را در دندان و لثه خود تجربه می‌کنند. درد و ناراحتی به دلایل زیر کاملا طبیعی می‌باشد.

وجود عفونت در اطراف استخوان و ریشه دندان

در برخی از شرایط فرد پس از عصب کشی دندان عفونی خود ممکن است درد را در دندان خود احساس نماید. زمان که فرد در این شرایط قرار می‌گیرد ممکن است باکتری در اطراف استخوان ریشه دندان وی وجود داشته باشد، به همین علت برای دفع عفونت آتنی بوتیک را به عنوان قرص برای کنترل درد بعد از عصب کشی توسط دندانپزشک تجویز می‌شود. در نهایت اگر پس از عصب کشی دندان خود درد شدیدی اطراف دندان خود تجربه می‌کند بهتر است در اسرع وقت به دندان پزشک خود مراجعه نمایید، همچنین بهتر است .

کانال آلوده ریشه دندان

زمانی که پس از عصب کشی دندان درد به صورت ضربان دار را تجربه کردید، خوب است بدانید که این درد ناشی از وجود عفونت اطراف دندان می‌باشد. این درد زمانی در دندان فرد رخ می‌دهد که ترمیم دندان به خوبی انجام نشده باشد و باکتری به اطراف دندان فرد راه پیدا کرده باشند. در چنین شرایطی بهتر است دندانپزشک خود را از این درد مطلع سازید.

علاوبر موارد بالا در برخی از شرایط ممکن است دندان فرد مجاری و کانال‌های متعددی را دارا باشد که تشخیص آن‌ها در عکس رادیولوژی از دندان بسیار دشوار می‌باشد و ممکن است کانالی که دارای عفونت می‌باشد در عکس تهیه شده قابل تشخیص نباشد. در صورتی که باکتری عامل عفونت باشد، فرد درد بعد از ترمیم ریشه دندان را تجربه می‌کند و در این صورت دندان به دمای سرد و گرم بسیار حساس خواهد شد.

میزان درد دندان بعد از عصب کشی

سمنت یا فشار هوا به نوک ریشه دندان

ممکن است کانال ریشه که توسط سمنت پزشکی پر می‌شوند، کمی به نوک ریشه رسوخ نماید. در این شرایط به طور یقین فرد احساس درد غیر عادی را تجربه خواهد کرد. در حالتی که نوک ریشه پیس از روت کانال دچار عفونت باشد،  این امکان وجود دارد که فضای کوچکی برای سمنت اضافه باشد، البته توجه داشته باشدی که گاهی وجود یک حباب هوا می‌تواند باعث ایجاد یک فشار به ریشه دندان شود.

هایپراکلوژن

به حالتی گفته می‌شود که یک دندان به نسبت دندان‌های عادی از طول بیشتری برخوردار باشد. پس از عصب کشی التهاب می‌تواند موقتا سبب به وجود آمدن چنین حالتی شود. از دلایل دیگر می‌توان به پرکردن نامناسب دندان فرد اشاره کرد که با کوتاه کردن دندان فرد توسط دندانپزشک متخصص به راحتی رفع می‌شود. این کار به دلیل برطرف کردن درد و پیشگیری از شکستن دندان در اثر فشارهای نامتقارن می‌باشد.

میزان درد دندان پس از عصب کشی

دوره نقاهت پس از عصب کشی دندان

در گذشته به علت بهره گیری از تجهیزات بسیار محدود، درمان کانال ریشه دردناک بود. همین دلیل سبب می‌شد تا برخی از افراد از انجام چنین روش‌هایی اجتناب نمایند. امروزه دندانپزشکان با اقدامات تسکین دهنده موثر به راحتی میزان درد دندان را به صورت قابل توجهی کاهش می‌دهند، همچنین دندانپزشکان قبل از شروع عصب کشی از بی‌حسی استفاده می‌کنند. به دلیل درد بسیار خفیف ناشی از عصب کشی یا درمان کانال ریشه، استفاده از مسکن‌های فاقد نسخه مانند استامینوفن(acetaminophen) و یا ایبوبروفن(Ibuprofen) تاثیر بسیاری در تسکین درد فرد دارد.

البته پیش از مصرف هر گونه دارو حتما با دندانپزشک خود مشورت نمایید تا مطمئن شوید داروهایی که قصد مصرف آن را دارید با مکمل و یا نسخه‌های از قبل مصرف شده تداخلی نداشته باشند. همچنین پس از درمان ریشه از جویدن غذاهای سخت و مستحکم جلوگیری نمایید، زیرا این کار سبب القای درد بیشتر دندان به فرد می‌شود.

روش تسکین درد دندان بعد از عصب کشی در خانه

شاید این سول برای شما پیش آمده باشد که درد بعد از عصب کشی دندان چگونه کاهش می‌یابد؟ انجام مراحل زیر به شما کمک می‌کند تا به راحتی درد دندان خود را کاهش دهید.

• استفاده از کمپرسور سرد بر روی دندان عصب کشی شده تاثیر بسیار زیادی دارد.
  • استفاده از رژیم غذایی مناسب و غذاهای مایع همانند سوپ به شما کمک فراوانی می‌کنند.
  • سعی کنید پس از گذشت دو روز دهان خود را به خوبی با سرم آب نمک شست و شو دهید.

رعایت برخی از نکات و مصرف مسکن‌های تجویز شده توسط دندانپزشک متخصص به شما کمک می‌کند تا درد دندان خود را به خوبی کاهش دهید.

Wisdom tooth surgery

عصب کشی دندان بدون درد در شیراز

درصد بسیار بالایی از افراد به علت اضطراب ناشی از عصب کشی دندان از مراجعه به دندانپزشک خودداری می‌کنند. کنترل دندان درد بعد از عصب کشی با استفاده از مسکن‌های تجویز شده توسط دندانپزشک قابل کنترل می‌باشد، علاوبر آن میزان تجربه دندانپزشکی که جهت عصب کشی و درمان کانال ریشه خود به آن مراجعه نموده‌اید تاثیر بسیار زیادی دارد. کلینیک تخصصی دکتر مریم امیدی در شیراز با بهره‌گیری از بهترین و به روز‌ترین تجهیزات و مواد برای بیماران خود به یکی از برترین کلینیک‌های به روز شیراز تبدیل شده است. شما علاوبر انجام روند درمانی دندان خود می‌توانید جهت انجام روش‌های زیبایی برای دندان خود همانند باندینگ دندان، بروساژ و جرم گیری، اصلاح طرح لبخند نیز مراجعه نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با ما در تماس باشید.