دندان عقل نهفته و نیمه نهفته

دندان عقل در انتهایی‌ترین بخش دندان‌های فک بالا و پایین تشکیل می‌شود. این دندان که اکثرا در سنین ۱۷ تا ۲۵ سالگی نمایان می‌شود، در سه حالت ممکن است وجود داشته باشد. حالت اول اینکه دندان عقل به صورت کامل روییده است و مشخص باشد. حالت دوم دندان عقل نیمه نهفته نامیده می‌شود. و حالت سوم دندان عقل نهفته نام دارد. در واقع در شرایطی که استخوان فک فضای کافی برای رویش دندان عقل نداشته باشد، این دندان به صورت نهفته و نیمه نهفته ایجاد می‌شود. در چنین شرایطی که فضای کافی برای خروج دندان عقل وجود نداشته باشد، فرد ممکن است دچار فک درد، دندان درد، بیماری‌های لثه، کیست و شکستگی استخوان فک شود. دندانپزشک زیبایی مریم امیدی در این مطلب قرار است در مورد دندان عقل نهفته و دندان عقل نیمه نهفته با شما عزیزان صحبت کند. مشکلاتی که دندان عقل نهفته و نیمه نهفته برای فرد ایجاد می‌کند را بیان کند. همچنین روش‌های درمان آن را توضیح دهد. پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

دندان عقل نهفته چه مشکلاتی برای فرد ایجاد می‌کند؟

دندان عقل در هر یک از سه حالت گفته شده در بالا، یعنی چه در حال رویش، چه به صورت نیمه نهفته و یا به صورت دندان عقل نهفته باشد، مشکلاتی را برای فرد ایجاد می‌کند و با دردهایی همراه است. در زیر به این موارد اشاره کرده‌ایم.

• عفونت در دهان و لثه
  • التهاب و درد در لثه
  • گوش درد
  • درد مفصل گیجگاهی و فک
  • ایجاد درد در گردن و غدد لنفاوی
  • احساس سختی و درد هنگام جویدن غذا
  • عدم توانایی در بازکردن دهان به طور کامل

دندان عقل پنهان و نیمه نهفته

نحوه تشخیص دندان عقل نهفته و نیمه نهفته

نظر به اینکه رشد دندان‌ها میانگین سنی خاصی دارد، می‌توان به رشد یا عدم رشد به موقع دندان‌ها پی برد. به طور کلی معمولا دندان‌های نیش تا سن 14 سالگی به طور کامل رشد می‌کنند. لذا در این زمان درمان دندان نیش نهفته با ارتودنسی یکی از روش‌های موثر درمان محسوب می‌شود. از طرفی 20 سال، میانگین سن رویش دندان‌های عقل تعیین شده است. که البته بایستی نهایتا تا سن 35 سالگی، رویش دندان‌های عقل کامل شده باشد. بنابراین چنانچه این دندان‌ها تا این سنین ذکر شده رشد نکرده باشند و رویش نیافته باشند، لازم است از نظر احتمال نهفتگی دندان بررسی شوند.

تشخیص علایم نهفتگی دندان عقل

التهاب و خارش لثه در محل دندان نهفته، درد لثه و استخوان فک، سر دردهای مزمن که به درمان پاسخ نمی دهند، گوش درد، بهم ریختگی دندان‌ها، درد چشم و اختلال های موقتی در بینایی و همچنین گلو درد از علایم نهفتگی دندان محسوب می‌شوند.

البته نگفته نماند که این احتمال نیز وجود دارد که دندان عقل هیچ‌گاه تشکیل نشود. از این رو نیاز است افراد 20 تا 25 سالی که از وجود یا عدم وجود دندان های نهفته خود اطمینان ندارند، به دندانپزشک مراجعه کرده و با تهیه عکس رادیولوژی، این موضوع را بررسی کرده و امکان نهفتگی دندان و وجود دندان عقل نهفته را بررسی کنند. زیرا با تشخیص به موقع و خارج کردن به موقع دندان عقل پنهان امکان پیشگیری از عوارض نهفتگی دندان وجود دارد.

دندان عقل نهفته

مشکلاتی که دندان عقل نهفته ایجاد می‌کند

لازم است دندان‌ها به صورت دوره‌ای توسط دندانپزشک چک شوند. زیرا اگر به دندان عقل نهفته به موقع رسیدگی نشود، مشکلاتی را برای فرد ایجاد کند. برخی از این مشکلات شامل موارد زیر می‌شود.

ایجاد بوی بد در دهان

دندان عقل نهفته میتواند باعث ایجاد بوی بد در دهان شود و همچنین طعم ناخوشایندی را در فضای دهان ایجاد کند. از این رو دندانپزشکان معتقدند این دندان بهتر است هر چه سریع‌تر درمان شود.

ایجاد درد در سایر دندان ها

دندان عقل پنهان می‌تواند موجب ایجاد درد در سایر دندان‌ها شود. به همین دلیل است که در بسیاری از این افراد، دندان دردهای نامنظم در اطراف دندان عقل نهفته احساس می‌شود که البته گاها به فک درد نیز منتهی می‌شود. لازم به ذکر است که از آن جایی که دندان عقل به مولر دوم فشار می‌آورد، این احتمال وجود دارد که به مولر دوم آسیب برساند و یا خطر ابتلا به عفونت در آن ناحیه را افزایش دهد. ‌

به هم ریخته شدن دندان ها

همان‌طور که در بالا هم ذکر کردیم با توجه به اینکه دندان عقل پنهان فضای کافی برای رشد ندارد درصورتی‌که رویش کند، باعث تغییر شکل دندان‌های دیگر می‌شود. این بدان معناست که در افرادی که دندان عقل پنهان به اجبار فضایی برای رویش پیدا می‌کند، برهم ریختگی دندان‌ها و نامرتب شدن آن‌ها روی خواهد داد. برای برطرف شدن این بی نظمی دندان ها نیاز به ارتودنسی دندان خواهد بود. شما عزیزان در صورت نیاز به خدمات دندانپزشکی از جمله ارتودنسی، لمینت دندان، کامپوزیت دندان، روکش، باندینگ دندان، جرم گیری و بروساژ دندان می‌توانید به کلینیک تخصصی دکتر مریم امیدی مراجعه فرمایید.

ایجاد کیست توسط دندان عقل نهفته

یکی از مشکلاتی که دندان عقل نهفته می‌تواند به وجود آورد، ایجاد کیست داخل استخوان فک است. این کیست می‌تواند به دندان‌ها و اعصاب آن آسیب برساند. گرچه در اکثر موارد این تومور خوش‌خیم است اما این موضوع را در نظر داشته باشید که اگر کیست دندان عقل خارج نشود، ممکن است نیاز به حذف بافت و استخوان شود.

تورم در ناحیه لثه

خونریزی لثه، تورم لثه و تورم فک نیز از دیگر آسیب‌هایی است که دندان عقل پنهان می‌تواند به وجود آورد. بهتر است در این شرایط حتما سریع‌تر به دندانپزشک مراجعه شود تا برای درمان و خروج دندان عقل نهفته، اقدامات لازم صورت گیرد.

شکستگی استخوان فک

شکستگی استخوان فک در قسمت دندان عقل پنهان در شرایطی اتفاق می‌افتد که استخوان فک استقامت کافی را نداشته باشد. در این صورت ضربه وارد شده از طریق دندان عقل به سمت فک، موجب شکستگی می‌شود.

پوسیدگی دندان

با توجه به اینکه دندان عقل در انتهایی‌ترین بخش دهان می‌روید، اگر دندان عقل نهفته رشد کند، چون در این قسمت دهان قرار دارد، بیشتر از سایر دندان‌ها در معرض پوسیدگی و بیماری‌های لثه ای قرار دارد.

دندان عقل پنهان

روش های درمان دندان عقل نهفته

با توجه به اینکه دندان عقل پنهان در چه وضعیتی باشد، دندانپزشک می‌تواند از دو روش زیر برای درمان آن استفاده کند.

کشیدن دندان عقل

اگر دندان عقل نیمه نهفته باشد و یا اینکه کامل رشد کرده و روییده باشد، می‌توان از روش کشیدن دندان استفاده کرد. به طور کلی باید گفت که کشیدن دندان عقل بالا نسبت به فک پایین معمولاً راحت‌تر است. اما با توجه به شرایط هر یک از بیماران، ممکن است جزییات حین کشیدن دندان در هر فرد متفاوت باشد که به تشخیص دندانپزشک انجام خواهد شد.

جراحی دندان عقل

در بیمارانی که دندان عقل نهفته است، لازم است که دندانپزشک با روش جراحی دندان عقل، اقدام به خارج کردن آن کند. در این روش دندانپزشک با بهره‌گیری از تجهیزات تخصصی و پیشرفته جراحی تمام بافت و استخوان قرار گرفته روی دندان عقل را برمیدارد. سپس برای شل و لق کردن دندان و جدا کردن آن از بافت پیوندی حفره دندانی از ابزارهای مخصوص کشیدن دندان  استفاده می‌کند. پس از آن که پزشک از شل شدن دندان به اندازه کافی مطمئن شد، وقت آن می‌رسد که آن را با انبر (فورسپس) خارج کند. در این مرحله بیمار قدری فشار و لرزش را احساس می‌کند.

اکنون برای خروج دندان لازم است که دندانپزشک آن را بشکند. بنابراین شنیدن صدای ترک خوردن طبیعی است. در آخرین مرحله برای بسته شدن بافت، دندانپزشک آن را بخیه می‌زند تا سریعتر جوش بخورد و التیام پیدا کند.

شما را به مطالعه مقاله ترس از جراحی دندان عقل دعوت می‌کنیم.

هزینه جراحی دندان عقل پنهان چقدر است ؟

تعداد دندان‌هایی است که قرار است کشیده شوند ارتباط مستقیمی با میزان هزینه جراحی دندان عقل نهفته دارند. البته علاوه بر تعداد دندان‌ها ، فاکتورهای دیگری هم نیاز به بررسی دارند. بنابراین چون در هر بیمار شرایط خاصی وجود دارد و جراحی در تمامی افراد به یک شکل صورت نمی‌گیرد و متفاوت است لذا نمی‌توان برای همه هزینه یکسانی درنظر گرفت. یکی از مواردی که می‌تواند هزینه تمام شده جراحی دندان عقل پنهان را تحت تاثیر قرار دهد، بافت و لثه ای است که بر روی دندان عقل پنهان قرار دارد. چنانچه این بافت و لثه بسیار سخت باشد، باعث میشود که هزینه جراحی افزایش یابد.

از دیگر موارد موثر در قیمت جراحی دندان عقل پنهان، زاویه و نوع فرم دندان عقل نهفته است. زیرا مدت زمان جراحی را کمتر یا بیشتر میکند. البته این مورد را هم باید درنظر داشت که هر چقدر از وسایل و تجهیزات به روزتر و مدرن‌تری استفاده شود و هرچقدر دندانپزشک باتجربه‌تر باشد، هزینه تمام شده بیشتر خواهد شد. زیرا این ابزار مدرن و تجربه زیاد دندانپزشک این اطمینان را به بیمار می‌دهد که جراحی دندان عقل نهفته او موفقیت‌آمیز خواهد بود.

تهیه نرمال سالین در خانه

جمع‌بندی

دندان عقل جزو آخرین دندان هایی است که در دهان رشد می‌کند. البته اگر برای رشد دندان عقل فضای کافی درون استخوان فک وجود نداشته باشد، به صورت دندان عقل نهفته یا دندان عقل نیمه نهفته وجود خواهد داشت. با توجه به مشکلاتی که وجود این دندان برای فرد ایجاد می‌کند لذا لازم است توسط دندانپزشک باتجربه برای خارج کردن دندان از دهان اقدامات لازم صورت گیرد.

توجه داشته باشید که سهل انگاری در درمان دندان عقل پنهان موجب ایجاد پیامدهای خطرناک برای سلامت فرد خواهد شد. به همین دلیل نباید از چکاپ‌های دوره ای منظم دندان‌ها غافل شد. دکتر مریم امیدی، فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دارای فلوشیپ زیبایی از ایتالیا با سال‌ها تجربه جهت درمان در کنار شماست. کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر مریم امیدی در روزهای شنبه تا پنجشنبه آماده ویزیت از بیماران عزیز و درمان آن‌ها می‌باشد.