ژل تسکین دهنده درد لثه کودکان و نوزادان هنگام رویش دندان

ژل تسکین دهنده درد لثه کودکان

خارج شدن دندان از لثه یکی از بزرگترین اتفاقات مهم در رشد کودک است که تا همیشه به یاد مانده و ارزشمند می‌باشد. برخی از کودکان در طول این دوران کمی احساس ناراحتی خواهند کرد. اما این احساس همیشگی نیست. شاید در زندگی فرزند خود هیچ وقت شاهد این ناراحتی نباشید. اما در برخی از کودکان، این دوران سخت است و منجر ناراحتی کودک شما می‌شود. یکی از راه‌هایی که می‌تواند برای کاهش این درد استفاده کنید، استفاده از ژل تسکین دهنده درد لثه کودکان است.

زمان رشد دندان کودکان

رشد دندان در کودکان معمولاً در حدود چهار تا هشت ماهگی در لثه جلو و پایین شروع می‌شود. این روند تا سن 30 – 36 ماهگی، تا زمانی که آخرین گروه از دندان‌های آسیا ظاهر می‌شوند، ادامه دارد.

در طول دوره بیرون آمدن دندان‌ها علائمی مانند کج‌خلقی ، اختلال در خواب، ورم یا التهاب لثه، ریزش آب از دهان، کاهش اشتها، خارش اطراف دهان، تب خفیف، اسهال، افزایش گاز گرفتن و مالیدن لثه و حتی مالیدن گوش بروز می‌کند. با توجه به مقاله‌ای در مجله دندانپزشکی بریتانیا، حدود 70 تا 80 درصد از والدین این علائم را گزارش داده‌اند. اما سوال اصلی این است که چرا همه کودکان این علائم را تجربه نمی‌کنند؟ برای یافتن پاسخ این سوال، این مقاله از سایت دکتر مریم امیدی را تا انتها بخوانید.

علائم رشد دندان‌ها

تحقیقات نشان می‌دهد که دندان در آوردن از حدود شش ماهگی آغاز می‌شود. این زمانی است که کارایی سیستم ایمنی که کودک از مادر از طریق جفت دریافت کرده است، کاهش می‌یابد؛ به این معنا که سیستم ایمنی نوزاد تثبیت شده است. در طول این دوران، نوزادان نسبت به عفونت‌های خفیف آسیب‌پذیر هستند. به همین دلیل، علائم دندان درآوردن ممکن است با یک بیماری ساده یا سرماخوردگی و یا بالعکس اشتباه گرفته شود.

در ادامه به متداول‌ترین علائم رشد دندان که بیشتر در کودکان مشاهده شده است، همراه با روش‌هایی که می‌توان در خانه به کودک کمک کرد و همچنین زمانی که به پزشک مراجعه می‌کنید، بیان شده است:

  • زودرنجی
  • ریزش آب از دهان / خارش پوست
  • سرفه
  • گاز گرفتن و مک زدن
  • تب خفیف
  • مالش گونه و کشیدن گوش

ژل تسکین دهنده درد لثه کودکان و نوزادان

ژل تسکین دهنده درد لثه کودکان، در داروخانه و بدون نسخه در دسترس است و می‌توانید آن را تهیه کنید. ژل های تسکین دهنده بدون شکر نیز از انواع آن‌ها است. آنها حاوی یک بی‌حس کننده موضعی ملایم هستند که ناحیه دردناک را بی‌حس می‌کنند. این دارو برای کودکان با سن بالاتر از 4 ماه کاربرد دارد.

اگر کودک پس از استفاده از ژل تسکین دهنده درد لثه هنوز احساس ناراحتی می‌کند، می‌توانید از داروی بدون شکر پاراستامول یا ایبوپروفن مخصوص کودکان استفاده کنید. اگر سن کودک کمتر از سه ماه است، داروی ایبوپروفن به او ندهید. برای دریافت اطلاعات و اطمینان از مصرف ژل و تسکین دهنده درد لثه با دندانپزشک متخصص تماس بگیرید. همیشه از دستورالعمل روی جعبه دارو و بسته بندی پیروی کنید. مطمئن شوید که مقدار مناسب و پیشنهادی دارو را مصرف می‌کنید. در صورتی که در این مورد مطمئن نیستید، با پزشک یا داروساز صحبت کنید.

هرگز محصولاتی که مناسب بزرگسالان یا کودکان با سنین بالاتر است، به کودک ندهید. این محصولات برای تسکین علائم دندان در آوردن کودک مناسب نیستند.

ژل تسکین دهنده درد لثه کودکان

طرز استفاده از ژل تسکین دهنده درد لثه و چگونگی تاثیر آن

مقداری از ژل تسکین دهنده درد لثه را به اندازه یک نخود، روی انگشت خود قرار دهید و آن را به آرامی و چندین بار در روز روی لثه کودک بمالید، دقت کنید تعداد دفعات آن نباید بیش از 4 بار در روز باشد. غذا یا آشامیدنی باعث شستشوی ژل خواهد شد. می‌توانید 15 دقیقه پس از اعمال ژل روی لثه کودک، به او غذا یا آشامیدنی بدهید. ژل تسکین دهنده درد لثه را با استفاده از انگشت تمیز روی لثه ماساژ دهید، اینکار درد را بسرعت برطرف می‌کند. سعی کنید از محصولاتی که بدون شکر و بدون رنگ هستند استفاده کنید، همچنین لازم است قبل از مصرف مقدار دوز توصیه شده و تاریخ انقضای آن را بررسی کنید.

ترکیبات فرمولی آن با توجه به هدف آبرسانی و آرام‌بخشی غشاء مخاطی دهان انتخاب شده است، به عنوان مثال گیاه پنیرک که خواص ضدالتهابی دارد و می‌تواند درد لثه را برطرف کند، در حالی که پنتنول به بازسازی غشاء مخاطی کمک می‌کند.

مزایای ژل های تسکین دهنده

  • با دندان سازگار می‌باشد.
  • طعمی خوشایند دارد.
  • بکار گیری دستورالعمل ژل آسان است.
  • از شیرین کننده طبیعی استفاده شده است.
  • بدون شکر است.
  • بدون الکل است.
  • برای کودکان تازه متولد شده نیز قابل استفاده است.
  • مناسب افراد گیاهخوار می‌باشد(هیچ ماده با منشاء حیوانی در آن وجود ندارد)

ژل تسکین دهنده درد لثه کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *