مراقبت های پس از جراحی لثه

جراحی لثه یکی از روش‌های درمانی است که توسط بهترین دندانپزشکان در کلینیک‌های تخصصی انجام می‌شود. در حقیقت جراحی لثه زمانی انجام می‌شوند که یک مشکل و بیماری جدی در لثه تشخیص داده شود. به دلیل حساس بودن این جراحی، باید مراقبت های پس از جراحی لثه را جدی بگیرید. در ادامه مراقبت‌های الزامی را شرح خواهیم داد. با ماهمراه باشید.

مراقبت های پس از جراحی لثه

لطفا به توصیه‌های زیر که جهت راحتی و آرامش بیشتر شما در چند روز اول پس از جراحی لثه و جراحی لیفت لثه است دقیقا توجه فرمایید:

• جهت جلوگیری از تورم در ناحیه جراحی، طی 24 ساعت اول یک کیسه یخ را برای 10 دقیقه روی پوست صورت در محل جراحی قرار داده و 10 دقیقه بردارید.
  • خمیر جراحی قرار داده شده در ناحیه، پس از چند ساعت نسبتا سفت شده و به عنوان پانسمان عمل می‌کند تا بخیه‌ها و محل جراحی را از آسیب‌های احتمالی حفاظت نمایید.
  • دقت شود که حداقل تا 3 ساعت پس از عمل از خوردن غذاهای سفت، شستشوی دهان با مایعات گرم و فعالیت شدید خودداری شود و حتی‌المقدور دهان بسته بماند.
  • مصرف مایعات خنک در چند ساعت اول پس از جراحی باعث تسکین درد و جبران مایعات از دست رفته بدن می‌شود.
  • پس از مدت کوتاهی بی‌حسی از بین رفته و درد مختصری در ناحیه احساس می‎شود. مصرف درست و طبق دستور، آنتی بیوتیک، و مسکن و دهان شویه (دوبار در روز صبح و عصر به مدت 30 ثانیه) در کنترل درد و عفونت احتمالی بسیار مفید است.
  • تورم در ناحیه جراحی شده تا 3 روز طبیعی است و پس از آن از شدت تورم کاسته می‌شود.
  • بزاق دهان ظرف مدت 4 الی 5 ساعت پس از جراحی ممکن است صورتی رنگ باشد. این موضوع به دلیل وجود مقدار مختصری خون در ناحیه جراحی بوده و کاملا طبیعی است.
  • در صورت بروز خونریزی شدید از زیر پانسمان، دهان را با آب سرد کاملا بشویید و با گاز استریل روی محل جراحی به مدت 10 دقیقه فشار دهید، در صورت ادامه مشکل با کلینیک تماس بگیرید.
  • از کشیدن سیگار خصوصا در روزهای اول پس از جراحی جدا خودداری کنید.
  • اگر در طول یک هفته بعد از جراحی پانسمان از روی قسمت جراحی برداشته شده لازم است با کلینیک تماس بگیرید.
  • پانسمان قرار داده شده تا زمان خارج کردن نخ‌های بخیه در ناحیه باقی می‌ماند. در طی این زمان تمام دندان‍‌ها با مسواک نرم تمیز می‌شود. برای پاک کردن رو و زیر پانسمان از دهان شویه‌ای که برای شما تجویز شده است استفاده نمایید.
  • فعالیت‌های روزمره را می‌توانید با قید احتیاط ادامه دهید؛ اما به مدت 3 روز پس از جراحی از کارها و ورزش‌های سنگین اجتناب نمایید.
  • یک هفته پس از جراحی جهت کشیدن بخیه و برداشتن پانسمان مراجعه کنید و مسواک‌های تجویز شده خود را بیاورید.
  • بدیهی است موفقیت دراز مدت درمان بستگی به همکاری شما در رعایت بهداشت دهان و مراجعات منظم پس از پایان درمان دارد.

نحوه استفاده از مسواک بین دندانی بعد از جراحی لثه

بعد از جراحی لثه، باید از مسواک بین دندانی برای شتستن دندان‌ها استفاده کنید. این مسواک‌ها استوانه‌ای شکل هستند و بین دندان‌ها دقیقا جایی که باید ایجاد مشکلات عفونی لثه می‌شود را تمیز می‌کنند. همچنین مسواک بین دندانی دارای پرزهای پلاستیکی نرم است که باعث سایش نرم دندان‌ها می‌شود. هنگام استفاده از مسواک مواظب باشید فشار بیش از حد به دسته آن نیاورید زیرا ممکن بشکند. حرکات مسواک باید به صورت رفت و برگشتی باشد و آهسته انجام گیرد. برای مشاهده روش صحیح مسواک زدن روی لینک کلیک کنید.

نحوه استفاده از مسواک بین دندانی بعد از جراحی لثه

بعد از جراحی لثه چی بخوریم

سوالی که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید این است که بعد از جراحی لثه یا پریودنتال چه غذاهایی می‌توانند بخورند؟ بعد از عمل جراجی بهتر است تا 2 – 4 ساعت چیزی نخورید. همچنین سعی کنید غذاهای نرم بعد از عمل جراحی بخورید. مصرف مواد معدنی و ویتامین‌ها باعث می‌شود تا جای زخم سریع‌تر بهبود پیدا کند. همچنین می‌توانید از آبمیوه‌های تازه نیز استفاده کنید.

نتیجه گیری مراقبت های پس از جراحی لثه

همانطور که گفته شد، رعایت مراقبت‌های پس از جراحی لثه موجب جلوگیری از درد و بهبود سریع‌تر خواهد شد. در ساعات اولیه بهتر است از کمپرس آب یخ بر روی صورت، محل جراحی استفاده کنید. در صورت مشاهده خونریزی شدید یا درد شدید با کلینیک تماس بگیرید. در کلینیک دکتر مریم امیدی تمامی خدمات جراحی لثه با بهترین تجهیزات و امکانات انجام می‌شود.