مراقبت های بعد از لمینت دندان

مراقبت های بعد از لمینت دندان

لمینت دندان یا ونیر پرسلین یکی از شیوه های درمانی دندانپزشکی زیبایی است که به فرد متقاضی تجربه داشتن لبخندی زیبا و دندان‌های درخشان را هدیه می‌کند. همچنین به شما در پوشاندن عیوب ظاهری دندان‌هایتان کمک می‌کند. عمر و ماندگاری لمینت دندان شما علاوه بر جنس و نوع آن وابستگی بسیار زیادی به مراقبت های بعد از لمینت دندان دارد. در صورتی که تمام کارهای توصیه شده را کامل و به درستی انجام دهید عمر لمینت دندان شما می‌تواند به 10 تا 15 سال برسد.

شیوه درمانی لمینت از پرطرفدارترین درمان‌هایی است که توسط متخصص دندانپزشک ترمیمی و زیبایی انجام می‌شود. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ارائه بروزترین متدهای دندانپزشکی زیبایی علاوه بر لمینت دندان، لمینت فوق نازک دیگری با نام لمینت لومینیرز دندان نیز در بسیاری از کلینیک های دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی از جمله کلینیک دندانپزشکی دکتر مریم امیدی جهت ارائه خدمات به کار گرفته می‌شود.

به طور کلی روکش‌های دندانی از دو نوع سرامیکی و کامپوزیتی تشکیل می‌شوند. هر کدام از آنها مزایا و معایب خود را دارند. همچنین فرایندی که هر کدام در ساخت دارند با یکدیگر متفاوت است؛ در نتیجه عملکرد آن‌ها نیز برای شما نیز متفاوت خواهد بود. شما باید برای هر کدام از این روکش‌ها مراقبت‌های خاص برای دوام و نگهداری‌‍شان در پیش بگیرید تا مدت زمان طولانی‌تری برای شما باقی بماند.

مراقبت های بعد از لمینت دندان

  • پس از انجام لمینت دندان، بهتر است تا مدتی از خوردن نوشیدنی‌های گرم و سرد خودداری کنید. چرا که در این زمان دندان‌ها حساسیت بیشتری به این نوشیدنی‌ها دارند؛ که تا مدت کوتاهی رفع خواهند شد.
  • کشیدن نخ دندان باید در برنامه هر روز شما باشد.
  • بهتر است از مواد خوراکی رنگ‌دار کمترین استفاده را بکنید. چون به مرور زمان رنگ این مواد خوراکی باعث تغییر رنگ روکش‌های شما می‌شود. از جمله این خوراکی‌ها قهوه، چای، نوشابه و.. هستند. این خوراکی نه تنها بر روی لمینت بلکه روی مینای طبیعی دندان نیز تاثیر می‌گذارند.
  • به صورت ایده‌آل بهتر است پس از مصرف هر ماده غذایی مسواک بزنید. اما مقدار توصیه شده آن در طول روز 2 بار است.
  • از خوردن غذاهای سفت و سخت به خصوص میوه‌ها خودداری کنید. از دندان‌های خود برای شکستن آجیل‌ها استفاده نکنید. با این کار احتمال شکستن دندان شما بسیار زیاد می‌شود.
  • استفاده از دهانشویه نیز در مراقبت های بعد از لمینت دندان توصیه می‌شود؛ اما برای انتخاب آن حتما با دندانپزشک خود مشورت کنید. زیرا برخی از دهانشویه‌ها باعث تغییر رنگ دندان‌های شما می‌شود.
  • به صورت مرتب روزی یک الی دو مرتبه از دهانشویه‌های آنتی سپتیک استفاده نمائید و از خوردن یا نوشیدن مواد غذایی رنگی بپرهیزید. برای استفاده از دهانشویه دقت داشته باشید که از دهانشویه‌های بدون الکل باید استفاده کنید. زیرا الکل باعث می‌شود پیوند بین ونیر پرسلین و مینای دندان زودتر از بین برود. در صورتی که این پیوند از بین برود قطعا روکش از روی دندان شما جدا خواهد شد.
  • از مصرف دخانیات، اعم از سیگار و غلیان خودداری کنید. دخانیات تاثیر زیادی بر روی زرد شدن دندان‌های شما دارد.
  • پس از گذشت حداقل 6 ماه از لمینت دندان، می‌توانید برای جرم‌گیری یا بلیچینگ به کلینیک مراجعه کنید. راه‌های دیگری نیز برای جرم گیری دندان مثل راه‌های خانگی وجود دارد که برای اطلاع از آن‌ها با پزشک خود در ارتباط باشید.
  • شاید برخی از بیماری‌ها در نتیجه لمینت دندان برای شما به‌وجود بیاید؛ برای جلوگیری و درمان آن بهتر است حداقل هر 6 ماه یکبار برای معاینه به دندانپزشکتان مراجعه کنید. نمونه‌ای از این بیماری‌ها، پریودنتال است که با مراجعه به دندانپزشک در زمان مناسب می‌توانید از آن پیشگیری کنید.
  • اگر مشکل دندان قروچه یا بروکسیم(broxism) و یا عاد‌ت‌های خاص دهانی دیگری دارید، با پزشک خود درمیان بگذارید، دندانپزشکان راه‌هایی را برای مقابله با این مشکلات به شما پیشنهاد می‌دهند. برای مثال یکی از راه‌ها برای جلوگیری از آسیب دندان قروچه، استفاده از night guard است.
  • لبه‌های لمینت های دندان، بیشترین احتمال آسیب پذیری را دارند. دقت داشته باشید هرگز از دندان خود برای باز کردن اشیاء سخت استفاده نکنید.
  • برای دندان‌هایی که روکش‌های لمینتی دارند، خمیر دندان‌های مخصوصی استفاده می‌شود. حتما با مشورت دندانپزشک خمیر دندان مخصوص دندان‌هایتان را تهیه کنید.

تغذیه بعد از انجام لمینت دندان

لمینت دندان جزو عمل‌های جراحی نیست. بنابراین می‌توان پس از انجام آن خوردن و آشامیدن را شروع کرد. توصیه دندانپزشکان این است که حداقل پس از 24 ساعت اولیه، احتیاط بیشتری را در این زمینه داشته باشید. همچنین از مصرف غذاهای خیلی سرد یا خیلی گرم پرهیز کنید. از گاز زدن و خوردن غذاهای خیلی سفت خودداری کنید؛ در این زمان بهتر است غذاهای نرم که زیاد نیاز به جویدن ندارند مصرف کنید. استفاده از غذاهایی مانند مرغ، ماکارونی و … ممنوعیتی ندارند. چرا که آسیبی به آن‌ها وارد نمی‌کند.

مراقبت های بعد از لمینت دندان را جدی بگیرید. ولی در کل بهتر است در روز اول همه غذاها به صورت پوره مصرف بشود. نوشیدن آب را بعد از هر وعده غذایی فراموش نکنید. این کار باعث می شود به میزان کمتری باقی‌مانده غذا در دهان و بین دندان ها باقی بماند. همچنین میزان اسید داخل دهان را کنترل خواهد کرد. خوردن قهوه و نوشیدنی‌های الکلی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود؛ چون ممکن است به رنگ لمینت آسیب وارد کند. نیکوتین موجود در سیگار نیز اثر نابجایی در رنگ دندان‌ها و تجمع باکتری بر روی دندان‌های لمینت شده دارد.

مراقبت های بعد از لمینت دندان

 

در کل از موارد زیر به طور خلاصه برای مراقبت های بعد از لمینت دندان دوری کنید:

  1. خوردن غذا‌های بسیار سفت
  2. نوشیدن مایعات تیره(شراب قرمز، چای سیاه و قهوه باید در حد متعادل مصرف شوند)
  3. مصرف دخانیات
  4. مشروبات الکلی، که در نهایت می‌توانند به مواد چسباننده لمینت آسیب برسانند.
  5. اگر روزانه قهوه یا چای می‌نوشید، بهتر است این نوشیدنی‌ها را با نی مصرف کنید یا پس از آن مسواک بزنید. این کار باعث کاهش زمان تماس مایع با دندان ها می شود. علاوه بر این توصیه می شود دهان خود را بعد از هر وعده غذا با آب بشویید تا خطر لکه بینی کاهش یابد.
  6. بیمارانی که دندان هایشان به دما حساسیت دارند، باید از خوردن نوشیدنی ها و غذاهای بسیار گرم و سرد خودداری کنند. برش غذا به قطعات کوچکتر نیز می‌تواند به کاهش حساسیت کمک کند.

کلینیک دکتر مریم امیدی

سخن پایانی

لمینت دندان مانند دندان‌های طبیعی به مراقبت و توجه برای دوام و ماندگاری خود نیاز دارند. اگر مراقبت های بعد از لمینت دندان را رعایت نکنید، هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید بدون نتیجه خواهد ماند و دندان‌هایتان دچار آسیب و پوسیدگی می‌شوند. اگر عفونت و یا پوسیدگی شدید برای دندان‌های شما به وجود بیاید، می‌تواند آسیب‌های جدی را به دندان‌های شما برساند. همچنین موردی که باید به آن توجه کنید این است که لمینت دندان مانند کامپوزیت قابل ترمیم نیست. بنابراین اگر مشکلی برای آن به وجود بیاید مثل شکستگی یا تغییر رنگ، باید حتما آن را تعویض کنید.

روکش لمینت دندان تاثیر بسزایی در میزان اعتماد به نفس شما دارد. برای اطمینان خاطر از انجام لمینت دندان به بهترین روش و روشن و زیبا ماندن لبخندتان به کلینیک ما مراجعه کنید. می‌توانید برای رزرو نوبت با شماره 07136494982 و یا 09032007974 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *