لیزر در دندانپزشکی چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

اسکیلینگ دندان

لیزر یکی از اختراعات عجبیب و در عین حال پرکاربرد بشر می‌باشد. خوشبختابه لیزر در دندانپزشکی نیز ورود کرده است و کاربردها و فواید بسیاری دارد. اگر آخرین مراجعه شما به دندانپزشکی، به سال‌ها قبل برمی‌گردد و پزشک از ابزاری شبیه به دریل برای انجام کارها استفاده کرده است، باید به شما خبری خوش بدهیم. در این مقاله در مورد کاربرد لیزر، مزایا و معایب آن و هزینه دندانپزشکی با لیزر توضیحات مفیدی ارائه خواهیم داد. با ما همراه باشید.

لیزر دندانپزشکی چیست؟

لیزر در دندان پزشکی یکی از پیشرفت‌های مهم و کاربردی است. در حقیقت لیزر، یک نور با طول موج مشخص شده می‌باشد. فرض کنید یک لامپ در اتاق روشن می‌کنید. نور لامپ در اتاق پخش می‌شود و باعث روشنایی کل اتاق می‌شود. حال اگر تمام این نور و انرژی در یک نقطه متمرکز شود، قدرتی شبیه به یک تیغ برنده خلق خواهد شد. به کمک لیزر در جراحی‌ها می‌توان برش‌های ظریف و دقیقی را ایجاد کرد. توجه داشته باشید لیزری که در مطب‌های دندانپزشکی استفاده می‌شود کاملا با لیزرها و اشعه‌هایی که برای تصویربرداری استفاده می‌شود متفاوت خواهد بود. در مطب تخصصی دکتر دندانپزشکی دکتر مریم امیدی می‌توانید تجربه متفاوت دندانپزشکی با لیزر را داشته باشید.

لیزر دندانپزشکی چیست؟

کاربردی لیزر در دندانپزشکی

بسیاری از دندانپزشک‌ها در مطب خود از لیزر برای درمان موارد زیر و زیبایی استفاده می‌کنند:

درمان پوسیدگی دندان با لیزر

دندان پزشک متحبر و کاربلد از لیزر برای درمان پوسیدگی استفاده می‌کند. در واقع لیزر می‌تواند محل دقیق پوسیدگی داخل دندان را مشخص کند و آن را از بین ببرد. همچنین با پذیرفتن نظر دندانپزشک، می‌توان باکتری‌ها و جرم‌های موجود در حفره دندان را از بین برد و به نوعی از پوسیدگی جلوگیری کرد. لیزر می‌تواند مقاومت مینا و عاج دندان را بالا ببرد و حلالیت و نفوذپذیری را کاهش دهد. همچنین لیزر سبب جذب بهتر فلوراید توسط مینای دندان می‌باشد که همگی برای جلوگیری از پوسیدگی مفید کاربرد دارد. البته در اینجا از لیزر غیر حرارتی اکسایمر استفاده می‌شود تا به مینای سال دندان آسیب نزند.

آماده کردن دندان برای پر کردن

قبل از اینکه دندانپزشک بخواهد شروع به پر کردن دندان شما بکند، باید یک سری فرایند روی دندان انجام شود. در این پروسه پزشک به کمک لیزر دندان را برای پر کردن آماده می‌کند.

درمان بیماری های لثه و جراحی دندان

بیماری‌های لثه جزء یکی از بیماری‌های دردناک و غیرقابل تحمل است. بیماری لثه که ناشی از عفونت باکتری‌ها و التهاب عصب است به کمک لیزر قابل درمان است. در واقع لیزر یک ابزار کمکی است که در اختیار پزشک قرار می‌گیرد. لیزر باعث از بین بردن باکتری ها و درمان بیماری‌های لثه و ریشه خواهد شد و در جراحی دندان‌ و لثه استفاده می‌شود.

سفید کردن دندان

سفید کردن دندان به عنوان یکی از اقدامات زیبایی در حوزه دندانپزشکی نام گذاری شده است. اگر شما نیز علاقه‌مند هستید که دندان‌هایی زیبا، سفید و براق داشته باشید می‌توانید این کار را به کمک لیزر انجام دهید. البته باید بگوییم که لیزر سرعت سفید کردن دندان را افزایش می‌دهد. در ابتدا محلول سفیدکننده پراکساید بر روی دندان ریخته می‌شود و سپس به کمک لیزر، این محلول فعال می‌شود.

اصلاح لبخند لثه ای

همان طور که در بالاتر بیان شد، لیزر برنده و تیز است؛ پس امکان ایجاد برش‌های ظریف بر روی لثه و طراحی لبخند فراهم است. به کمک لیز می‌توان لثه‌های اضافی که روی دندان است را برش داد و ظاهری زیباتر از قبل خلق کرد. این جراحی برای زیبایی بیشتر حین لبخند زدن کاربرد دارد.

اندودنتیکز با معالجات کانال ریشه دندان

به کمک لیزر می‌توانید عصب‌کشی بدون دردی را تجربه کنید. لیزر می‌تواند کانال داخل ریشه دندان را استریل کند و باعث درمان کانال ریشه می‌شود. همچنین ضایعات پری اپیکال را از بین ببرد، خونریزی را کنترل کند و سبب کاهش درد پس از عمل جراحی شود.

پریودنتولوژی (periodontology)

از لیزر در دندانپزشکی می‌توان برای نژیوکتومی، ژنژیوپلاستیف جرم‌گیری، کورتاژ لثه و از بین حساسیت ریشه دندان استفاده کرد.

کاربرد لیزر در ایمپلنت دندان

در حال حاضر تنها لیزی که می‌تواند استخوان و یا دندان را برش دهد، لیزر اربیوم می‌باشد. هنوز شواهد معتبر و مشخصی در رابطه با لیزر برای ایمپلنت دندان در دسترس نیست. با این حال از لیرز می‌توان برای ضدعفونی کردن و حذف باکتری‌ها استفاده کرد. همچنین استفاده از لیزر در دو هفته اول به تحریک استخوان‌ها کمک خواهد کرد.

لیزر در دندانپزشکی چگونه عمل می‌کند؟

سوالی که ممکن است برایتان پیش بیاید این است لیزر دقیقا در دندانپزشکی چگونه عمل می‌کند؟ همه لیزرها به شکل نور هستند. زمانی که لیزر برای جراحی‌هایی مثل برش لثه انجام می‌شود، به شکل تیز و برنده عمل می‌کند، اما زمانی که برای سفید کردن دندان استفاده می‌شود به عنوان منبع گرما عمل می‌کند.

لیزر دندانپزشکی چیست؟

فواید استفاده از لیزر در دندانپزشکی

حال که با کاربردهای مختلف لیزر در حیطه دندان پزشکی آشنا شدیم، سوالی که مطرح است این می‌باشد استفاده از این تکنولوژی چه فوایدی را به دنبال دارد؟

  • درد کم‌تری نسبت به روش‌های سنتی دارد.
  • استفاده از داروهای بی‌حسی کاهش می‌یاید.
  • استرس بیمار به دلیل نبود صدای دریل کاهش پیدا می‌کند.
  • خونریزی، التهاب و احتمال عفونت کاهش پیدا می‌کند.
  • لیزر کاملا بی‌خطر و ملایم است.
  • لیزر خاصیت ضدباکتری دارد.

خطرات و عوارض لیزر

استفاده از لیزر کاملا بی‌خطر و ملایم است و خونریزی را به حداقل خواهد رساند. با این حال لیزر به عنوان یک ابزار کمکی در اختیار دندانپزشکان است و نمی‌توان روش‌های سنتی را 100% حذف کرد. توجه داشته باشید که حراجی با لیزر نیز یک جراحی محسوب می‌شود و نیاز به مراقبت دارد. البته تبحر و تجربه پزشک نیر بسیار مهم است.

بهترین دکتر برای دندانپزشکی با لیزر در شیراز

دکتر مریم امیدی، به عنوان یکی از حرفه‌ای‌ترین دندانپزشکان شیراز، از لیزر برای درمان و زیبایی دندان‌ها استفاده می‌کند که می‌توانید برای دریافت مشاوره و ویزیت با شماره 07136494982 و یا 09032007974 تماس حاصل نمایید.

تماس با کلینیک دندانپزشکی دکتر مریم امیدی

هزینه دندانپزشکی با لیزر در شیراز

هزینه لیزر دندان با توجه به این که برای چه کاری انجام می‌شود متفاوت است. در مجموع هزینه شارژ دستگاه لیزر، به هزینه کل درمان شما اضافه می‌شود. برای اینکه بتوانید قیمت دقیق‌تری نبست به این موضوع بدانید می‌توانید با شماره 07136494982 تماس بگیرید.

کلام آخر

دندانپزشکی به کمک لیزر یک روش جدید و نوین به شمار می‌آید که فواید مختلفی از جمله درد کم‌تر و خونریزی کم‌تر دارد و در عین حال باعث حذف باکتری‌ها می‌شود. اگر مایل به دندانپزشکی با لیزر هستید، می‌توانید آن را در کلینیک تخصصی دکتر مریم امیدی در شیراز تجربه کنید.

1 دیدگاه برای “لیزر در دندانپزشکی چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *