مراقبت های پس از کشیدن دندان

کشیدن دندان دائمی اغلب توسط دندانپزشک توصیه نمی‌شود. اما گاهی اوقات ناچار هستیم به دلیل پوسیدگی زیاد دندان، آن را بکشیم که باید مراقبت های پس از کشیدن دندان را جدی بگیریم. به همین دلیل باید قبل از رسیدن به این مرحله، نسبت به ترمیم آن اقدام شود. البته همیشه دلیل کشیدن دندان، پوسیدگی و عفونت نیست. ممکن است برای درمان ارتودنسی یا عفونت لثه، این کار صورت گیرد. برای جلوگیری از بروز درد، اغلب با استفاده از ژل یا آمپول، موضع مورد نظر بی‌حس خواهد شد. در مواقعی که جراحی پیچیده باید انجام شود، ممکن است نیاز به بیهوشی باشد.

گاهی دندان به صورت نهفته در لثه قرار دارد. بنابراین باید قبل از هر کاری، لثه برش داده‌شود. هنگامی که دندان مشخص شد، با استفاده از ابزار مخصوص دندان‌ را به اصطلاح شل می‌کنند تا بتوانند آن را بیرون بکشند. شل کردن دندان با جلو و عقب کشیدن آن انجام می‌شود. بهتر است با رعایت مراقبت‌های پس از کشیدن دندان، از ایجاد عفونت در آن جلوگیری شود. زیرا بعد از آن یک حفره خالی در دندان ایجاد می‌شود که با بخیه زدن ترمیم خواهد شد. در نتیجه در صورت عدم مراقبت، امکان بروز عفونت بیشتر خواهد شد. در صورتی که نیاز به جراحی باشد، اغلب درد بعد از آن نیز بیشتر از حالت معمول است.

مراقبت های پس از کشیدن دندان

• تا یک ساعت بعد از کشیدن دندان از خوردن و نوشیدن پرهیز کنید و دهان خود را با آب شستشو ندهید. لطفا در صورت جمع شده بزاق دهان، به صورت آب دهان خود را قورت داده و آب دهان را بیرون نیاندازید.
  • گاز گذاشته شده بر روی محل کشیدن را حداقل تا 30 دقیقه بر روی ناحیه فشار دهید. بعد از یک ساعت گاز را خارج کرده و در صورت وجود خونریزی فعال گاز دیگری بر روی ناحیه بگذارید. (در صورت ادامه خونریزی، چای کیسه‌ای را خیس کرده و مانند گاز جراحی در ناحیه فشار دهید و در صورت عدم برطرف شدن کامل خونریزی به دندانپزشک خود مراجعه کنید.)
  • احساس درد در ناحیه دندان کشیده شده طبیعی است. لطفا مطابق دستور پزشک معالج، از مسکن‌های توصیه شده استفاده شود.
  • احساس مزه خون و بوی نامطبوع، تا 2 الی 3 روز بعد از کشیدن دندان طبیعی بوده است. لطفا از روز بعد از درمان، روزی 2 بار با دهانشویه یا آب نمک ولرم، دهان خود را شستشو دهید. از مسواک زدن بر روی ناحیه دندان کشیده شده، خصوصا در روز انجام درمان پرهیز کنید. تمیز کردن بقیه دندان‌ها و رعایت بهداشت دهان و دندان، بعد از روز جراحی الزامی می‌باشد.
  • تا 48 ساعت بعد از کشیدن دندان، از غذاهای نرم مانند سوپ استفاده نمایید و برای جویدن از طرف مقابل دهان خود استفاده کنید. تا 48 ساعت بعد از درمان از خوردن غذا و نوشیدنی گرم پرهیز کنید و در صورت تمایل به استفاده به غذا و یا نوشیدنی، زمان دهید تا هم دمای اتاق شود و سپس نوش‌جان فرمایید.

مراقبت های پس از کشیدن دندان

بعد از کشیدن دندان چه بخوریم؟

بعد از کشیدن دندان باید و نباید‌هایی را باید از نظر تغذیه‌ای، رعایت کنیم. مصرف غذاها سبک می‌تواند به ترمیم زخم‌ها کمک کند. نباید هیچ‌گونه فشاری به محل بخیه وارد شود. البته این موضوع تنها در روزهای اولیه صدق خواهد کرد. بعد از مدتی شما قادر خواهید بود که مواد غذایی را طبق روال قبل مصرف کنید. ممکن است پزشک برای جلوگیری از عفونت، آنتی‌بیوتیک تجویز کند. در ادامه برخی از مواد غذایی که مجاز به خوردن آن خواهید بود را خواهیم گفت.

• انواع سوپ نرم
  • آب‌ میوه‌ها مانند سیب
  • مصرف لبنیاتی مانند ماست
  • نواع اسموتی‌ها
  • صرف سیب‌زمینی به صورت پوره‌شده
  • امکان خوردن ژله و پودینگ
  • بستنی کم‌شیرین

به طور کلی غذاهای نرم که نیاز به جویدن ندارند، مواد مناسبی به ویژه در ساعات اولیه بعد از کشیدن دندان هستند. این مواد می‌توانند نیاز تغذیه‌ای شخص را در دوره درمان تامین کنند. بعد از 48 ساعت شما می‌توانید برخی از غذاها مانند نیمرو و یا تخم‌مرغ آب‌پز را نیز مصرف کنید. یکی از مواد غذایی که موجب ترمیم سریع‌تر زخم خواهد شد، عسل است. در صورت بروز استرس، امکان مصرف دمنوش‌هایی مانند گل‌گاوزبان نیز، برای ایجاد آرامش وجود دارد. بهتر است نوشیدنی‌ها به صورت ولرم مصرف شوند. در واقع مواد غذایی نباید داغ یا بسیار سرد باشند. ویتامین‌هایی مانند ث و زینک نیز در ترمیم زخم بسیار موثر هستند که می‌توان در این دوره مصرف کرد.

سخن پایانی

باید به این نکته توجه داشته‌باشید که در صورت عفونت دندان، دندانپزشک قبل از کشیدن آنتی‌بیوتیک تجویز خواهد کرد. بنابراین حداقل باید یک دوره بیمار تحت این درمان قرار بگیرد. زیرا امکان کشیدن دندان با عفونت بسیار زیاد وجود ندارد. توجه داشته‌باشید که برخی از بیماری‌ها ممکن است در هنگام کشیدن دندان، خطرناک باشند. مثلا مشکلات قلبی، سیستم ایمنی ضعیف، بیماری‌های کبدی و … از این دست هستند که باید پزشک را از آن‌ها مطلع سازید.