مراقبت های پس از ساخت روکش

مراقبت های پس از ساخت روکش

برای افزایش عملکرد دندان و زیبایی آن، از روکش استفاده می‌شود. در صورت انجام این عمل باید نسبت به مراقبت های پس از ساخت روکش نیز آگاه شوید. معمولا از روکش‌های سرامیکی، فلزی و یا به صورت ترکیبی استفاده می‌شود. برای ترمیم دندان این روکش بر روی دندان قرار خواهد گرفت و ساختاری شبیه به دندان دارد. به منظور محکم‌شدن آن چسب مخصوص به کار می‎‌رود. بازسازی دندان به این روش اغلب برای دندان‌هایی که به علت پوسیدگی، شکستگی و نازکی جداره دچار آسیب شده‌اند، امکان‌پذیر است. روکش می‌تواند زیبایی از دست‌رفته دندان را دوباره احیا کند. در نتیجه یکی از روش‌های ترمیم دندان، ساخت روکش است. برای ساخت روکش از موادی استفاده می‌شود که مقاومت کافی را داشته‌باشند. مثلا زنگ‌ نزنند و دارای مواد سمی نیز نباشند.

استحکام و مقاومت آن نیز باید به میزان کافی باشد. ممکن است برخی از دندان‌ها به ویژه ردیف جلویی، نیاز به روکش وجود داشته‌باشند. در این صورت با استفاده از روکش‌های مختلف مانند لمینت، می‌توان ظاهر آن را تغییر داد. این نوع روکش سرامیکی است و با کامپوزیت متفاوت است. برای ساخت روکش بهتر است از رنگ‌های طبیعی استفاده شود.

مراقبت های پس از ساخت روکش

  • هر شش ماه یکبار جهت معاینه و بررسی روکش مراجعه نمایید.
  • در مورد هرگونه حساسیت دندان‌های پایه بعد از روکش، با پزشک خود مشورت کنید. این حساسیت ممکن است موبوط به دندان زیر روکش یا دندان‌های دیگر غیر مربوط به روکش باشد.
  • حدفاصل روکش‌های به هم چسبیده را با استفاده از نخ و لوازم مخصوص این کار تمیز کنید. کوتاهی در این امر منجر به بیمارشدن لثه‌ها می‌شود(تورم، قرمزی، خونریزی لثه). در واقع بروز بیماری لثه یکی از مهم‌ترین مسائلی است که پس از روکش کردن پدید می‌آید. برای جلوگیری از این مسئله ضروری است از مسواک، نخ دندان شوپر فلاس، اپنتردنتاب براش(مسواک بین دندانی) و هرچه دندانپزشک شما تجویز می‌کند بطور دائم استفاده شود.
  • اگر احساس می‌کنید که روکش بلند است و نقطه‌ای از آن با دندان‌های مقابلش درگیری دارد، سعی نکنید با فشار آوردن این بلندی را بر طرف کنید. زیرا سبب شکستن چینی روکش می‌شود. مراجعه به دندانپزشک و مطرح کردن مسئله چاره کار است.
  • به محض لق شدن روکش به دندانپزشک خود مراجعه کنید. کوتاهی در این امر(یعنی نگه داشتن یک روکش لق در دهان و عدم مراجعه فوری برای چسباندن سریع آن) منجر به پوسیده و فاسد شدن کامل دندان زیر روکش می‌گردد(دندان نرم و پنیری شکل دچار گندیدگی می‌شود). در این زمینه مشکل نداشتن معاینات 6 ماهه است. در معاینات 6 ماهه، دندانپزشک با بررسی روکش، از لق نبودن روکش، شما را مطمئن می‌سازد.
  • در بسیاری از موارد، چینی روکش دچار شکستگی یا لب پریدگی می‌گردد. این حالت گرچه سیی زشت و نازیبا شدن روکش می‌گردد ولی معمولا خطر دیگری برای سلامتی روکش یا بیمار ندارد. چاره کار در موارد ترمیم آن با مواد سفید در داخل دهان و در مطب است.
  • روکش نیز مانند هر وسیله یا سرویس دیگر طول عمر معینی دارد. پس از این مدت لازم است از جهات مختلف تحت بررسی قرار گرفته و در صورت لزوم تعویض شود.

مراقبت های پس از ساخت روکش

غذا خوردن بعد از روکش دندان باید چگونه باشد؟

بعد از ساخت روکش دندان باید مراقبت‌های لازم برای جلوگیری از ایجاد آسیب به دندان انجام شود. این کار موجب افزایش طول عمر روکش دندان خواهد شد. برخی از مراقبت‌های ‌تغذیه‌ای را در ادامه ذکر خواهیم کرد.

  • عدم صرف غذا تا نیم ساعت بعد از ساخت روکش.
  • عدم ایجاد فشار زیاد مانند جویدن آدامس و غذاهای سفت
  • عدم مصرف غذاها و نوشیدنی‌های رنگی مانند قهوه در ساعات اولیه

همچنین باید از مراقبت‌‎های بهداشتی نیز غافل نشویم. در ساعات اولیه بهتر است از مسواک و نخ دندان با احتیاط استفاده شود. اما بعد از گذشت مدتی می‌توانیم به راحتی با رعایت موارد زیر، از این دو استفاده کنیم.

  • استفاده از نخ دندان به صورت آهسته
  • رعایت بهداشت دهان و دندان با مسواک زدن

تماس با کلینیک دندانپزشکی دکتر مریم امیدی

سخن پایانی

امروزه زیبایی دندان بسیار مورد توجه قرار گرفته‌است. ساخت روکش دندان علاوه بر ایجاد زیبایی، موجب استحکام بیشتر آن نیز خواهد شد. به همین دلیل اغلب افراد باید بعد از این کار، مراقبت‌های مورد نیاز برای حفاظت از دندان را جدی بگیرند. میزان مقاومت و ماندگاری روکش دندان، بستگی به نوع مواد مصرفی دارد. هر کدام از مواد از برندهای مختلف، دارای هزینه متفاوتی با یکدیگر هستند. بهتر است از با‌کیفیت‌ترین مواد، برای ترمیم دندان استفاده شود. زیرا با این کار ماندگاری روکش دندان بیشتر خواهد شد. لمینت و کامپوزیت دو نوع روکش پرطرفدار هستند که دارای قیمت‌های متفاوتی نیز می‌باشند. در کلینیک دکتر مریم امیدی تمامی خدمات با پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها قابل انجام است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *