مراقبت های بعد از ونیر کامپوزیتی

کامپوزیت دندان یکی از روش‌های متداول برای اصلاح لبخند است. تغییر رنگ دندان، ایجاد مقاومت، استحکام بیشتر، ترمیم دندان و بستن فاصله بین دندان‌ها از مزیت‌های این روش است. ونیر کامپوزیت برای اصلاح و ترمیم دندان، به صورت لایه‌ای از روکش روی آن قرار خواهد گرفت. روکش ونیر به صورت مستقیم و غیر مستقیم مورد استفاده قرار می‌گیرد. ونیر مستقیم برای رفع ایرادات جزئی در دندان است. اما برای ایجاد استحکام و حفظ بافت دندان بهتر است از ونیر غیرمستقیم استفاده شود. توجه به مراقبت‌های ونیرهای کامپوزیتی از اهمیت زیادی برخوردار است. بعد از انجام ترمیم دندان به این شیوه، باید و نباید‌هایی در سبک تغذیه فرد وجود خواهد داشت.

ونیر کامپوزیت دندان با تابش نور از یک ماده خمیری‌شکل، به یک جسم سفت و سخت تبدیل خواهد شد. برای این کار باید از طول موج خاصی استفاده شود. برخی از انواع ونیر، مانند آی پی اس، نسل جدیدی را ارائه می‌کنند که در آن از ذرات سرامیکی استفاده شده‌است. گاهی برای استفاده از این روش، ونیر کامپوزیت بدون تراش کاربرد دارد. طبیعتا هزینه این روش نسبت به سایر روش‌ها مانند لمینت سرامیکی، کم‌تر است. زیرا در یک جلسه توسط دندانپزشک و در مطب انجام می‌شود. همچنین نیازی به ارسال کار به لابراتوار وجود ندارد.

مراقبت های بعد از ونیر کامپوزیتی

  • از خوردن و آشامیدن و استفاده از مواد رنگی مانند قهوه، چای، سیگار، رژلب، رب‌گوجه فرنگی، زعفران، پفک و … تا 75 ساعت پیس از درمان اجتناب کنید و در صورت مصرف، سریع دهان و دهان شسته شود.
  • گاز زدن اجسام سخت (سوزن برای خیاط‌ها و موگیر برای آرایشگرها و تخمه برای فوتبال دوست‌ها) و خوردن خوراکی‌های سفت مانند سیب، هویج، یخ، ته‌دیگ و … ممنوع است.
  • در صورت داشتن دندان قرونچه (broxism) و عادات خاص دهانی، در صورتی که لبه‌های دندان‌ها بلند شده باشند یا فواصل بین دندانی زیاد و وسیع باشد، بیمار حتما باید از night guard استفاده کند تا کامپوزیت‌ها آسیب نبیند.
  • پس از انجان درمان تا یک عفته، مدام آب بنوشید و روزی 2 بار دهانشویه حاوی فلوراید مصرف نمایید.
  • پس از درمان ونیر کامپوزیتی ممکن است تا حدودی لحن صحبت کردن شما تغییر کند. این تغییر عموعا در 2 یا 3 هفته آینده با عادت کردن شما و زبان شما به فرم دندان‌های جدید رفع خواهد شد. اگر بین دندان‌های شما فاصله وجود داشته بلشد، بهتر است مدت زمان بیشتری برای عادت کردن به خود بدهید. در غیر این صورت به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  • برای حفظ فرم ایده‌آل ونیرهای کامپوزیتی، هر 6 ماه یکبار برای پالیش (polish) کامپوزیت‌هایتان به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • معمولا درمان‌های ونیر کامپوزیتی بدون بی‌حسی و درد خواهند بود، در صورت داشتن درد که ممکن است ناشی از باز بودن طولانی مدت دهان یا بی حسی یا حساسیت‌های بعد از درمان باشد، مسکن‌های معمولی جوابگو هستند.
  • در صورت احساس بلندی و فشار و زبری، از فشار دادن دندان‌ها اجتناب شود و به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  • رعایت بهداشت بعد از درمان‌های زیبایی باید نسبت به قبل بیشتر شود. از استفاده از نخ دندان و مسواک حداقل 2بار در روز غافل نشود.
  • برخی دهانشویه‌ها موجب تغییر رنگ ونیرها می‌شوند، برای تهیه دهانشویه با دندانپزشک خود مشورت کنید.

تغذیه بعد از کامپوزیت دندان

برای ایجاد ظاهر زیبا و ایجاد استحکام در دندان، از کامپوزیت استفاده می‌شود. در واقع این مواد رزینی شکل و ظاهر دندان را تغییر خواهند داد. بعد از انجام ونیر کامپوزیت نیاز به رعایت برخی از نکات تغذیه‌ای وجود دارد. زیرا طول عمر کامپوزیت بستگی به نحوه تغذیه بعد از آن دارد. البته این مراقبت‌های ونیرهای کامپوزیتی تنها در اوایل انجام آن باید رعایت شود. در اینجا چند مورد از نکات تغذیه‌ای بعد از کامپوزیت دندان را ذکر خواهیم کرد:

  • عدم مصرف غذا و نوشیدنی داغ یا سرد
  • نجویدن آدامس برای جلوگیری از ایجاد فشار روی دندان
  • مصرف غذاهای نرم
  • عدم مصرف غذا و نوشیدنی رنگی

در واقع این توصیه‌ها اغلب بعد از انجام اعمال مختلف روی دندان از طرف دندانپزشک توصیه می‌شوند. در صورت استفاده از مواد رنگی مانند قهوه، امکان تغییر رنگ ونیر کامپوزیت وجود دارد. بعد از گذشت چند روز می‌توانید مانند قبل مصرف غذاهای سفت‌تر را نیز شروع کنید.

تماس با کلینیک دندانپزشکی دکتر مریم امیدی

نتیجه‌گیری

به طور کلی در هنگام روکش دندان با ونیر کامپوزیت یا هر نوع روکش دیگری، باید به مراقبت‌های بعد از آن نیز توجه شود. در غیر این صورت ممکن است روکش سست، ضعیف و یا دچار تغییر رنگ شود. به هیچ عنوان از دندان‌های روکش‌شده به عنوان ابزار نباید استفاده شود. برای داشتن دندان‌های زیبا، محکم و منظم باید به مراقبت‌های ونیرهای کامپوزیت دقت شود.

در این شیوه دوره نقاهت وجود ندارد و می‌توانید بعد از آن غذا و نوشیدنی را مصرف کنید. اما جویدن غذاهای سفت به هیچ عنوان در این زمان توصیه نخواهد شد. زیرا نباید بلافاصله بعد از انجام ونیر کامپوزیت، به صورت مستقیم روی دندان فشار ایجاد کرد. اغلب پزشکان توصیه می‌کنند تا 24 ساعت از جویدن پرهیز شود. البته از دندان‌های آسیا می‌توانید برای جویدن و خوردن غذا استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *