مراقبت های بعد از درمان کامپوزیتی

کامپوزیت دندان روشی موثر برای ایجاد و طراحی لبخند است. اما تنها انجام کامپوزیت برای ترمیم دندان کافی نیست. مراقبت های بعد از درمان کامپوزیتی باید جدی گرفته شود تا به نتیجه مطلوبی برسید. در ادامه چندین توصیه مهم را بیان خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

مراقبت های بعد از درمان کامپوزیتی

• بعد از ترمیم دندان با مواد همرنگ یا کامپوزیتی، خوردن خوراکی‌های جویدنی بلامانع است.
  • در 75 ساعت اولیه بعد از ترمیم، از خوردن مواد رنگی مثل چای، قهوه، رب گوجه، زعفران و … اجتناب شود و در صورت مصرف، سریع دهان و دندان شسته شود.
  • دندان‌های ترمیم شده می‌توانند مجددا پوسیده شوند، لذا رعایت بهداشت حتی بیشتر از قبل الزامی است.
  • ترمیم دندان نیاز به مصرف آنتی بیوتیک ندارد.
  • بی‌حسی ناحیه دندان ترمیم شده ممکن است از یک ساعت تا چند ساعت بر حسب نوع بی‌حسی و متابولیسم بدن فرد طول بکشد. نکته مهم این است که مراقب باشید لب، گونه و زبان را گاز نگیرید.
  • دندان‌های ترمیم شده مقاومت و استحکام کمتری نسبت به دندان‌های طبیعی دارند، لذا از خوردن غذاهای سفت نظیر یخ، ته‌دیگ، آب‌نبت و … ودداری کنید.
  • حساسیت دندان بعد از ترمیم با سرما و گرما طبیعی بوده و ممکن است از 2 هفته تا چند ماه طول بکشد. نکته مهم در این زمینه آن است که به مرور زمان از درد باید کاسته شود. در صورت داشتن دردهای پیرکشنده شدید و ضربان‌دار به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • مراجعه به دندانپزشک هر 6 ماه یکبار توصیه می‌شود.
  • چنانچه بعد از ترمیم احساس زبری و بلندی و فشار کردید، می‌بایست از فشار دادن دندان پرهیز کنید و به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • بیشتر بیماران پس از درمان‌های ترمیمی، درددرد قابل توجه‌ای ندارند؛ اما درد پس از درمان ممکن است در اثر باز بودن دهان حین درمان، تزریق بی‌حسی و عملیات درمانی ایجاد شود که با مسکن‌های معمولی رفع می‌گردد.

مراقبت های بعد از درمان کامپوزیتی

تا چند ساعت بعد از کامپوزیت نباید چیزی خورد؟

برای ماندگاری بهتر کامپوزیت، بهتر است تا 2 تا 3 ساعت از مصرف غذا خودداری کنید و در 75 ساعت اولیه بعد از ترمیم، از خوردن مواد رنگی مثل چای، قهوه، رب گوجه، زعفران و … اجتناب شود و در صورت مصرف، سریع دهان و دندان شسته شود.

بعد از کامپوزیت دندان چه چیزهایی نباید بخوریم ؟

بعد از کامپوزیت دندان از مواد رنگی مانند زردچوبه، رب گوجه، قهوه و … تا چند روز خودداری کنید.

برای ترمیم و زیبایی و در موارد جزعی برای درمان از کامپوزیت استفاده می‌شود. داشتن رژیم غذایی مناسب بعد از کامپوزیت و دوری از خوردن غذاهای سفت به ماندگاری بیشتر کامپوزیت کمک خواهد کرد.