مراقبت های بعد از درمان ریشه (عصب کشی)

مراقبت های بعد از درمان ریشه(عصب کشی)

درمان ریشه دندان که به آن عصب‌کشی (Endodontic therapy) نیز گفته می‌شود، به منظور جدا کردن ریشه دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این عمل برای درمان مجرای ریشه کاربرد دارد و در دسته‌ اندودنسی قرار می‌گیرد. همچنین از این طریق عفونت دندان نیز درمان می‌شود. این عمل هنگامی کاربرد دارد که پالپ ( بافت نرم دندان) آسیب ببیند. در این صورت راهی جز تخلیه و تمیز کردن آن وجود ندارد. اغلب به دلیل شکستگی دندان و پوسیدگی، پالپ آسیب خواهد دید. در صورتی که لثه متورم شود یا دندان درد ایجاد شود، باید توسط دندانپزشک بررسی‌های اولیه صورت بگیرد. زمانی‌که پالپ یا همان بافت نرم دندان دچار عفونت شود، درمان ریشه یا عصب‌کشی انجام می‌شود. برای تشخیص عفونت در دندان عکس رادیولوژی با پرتو X باید گرفته‌شود. عفونت اغلب با درد در دندان هنگام جویدن، سیاه شدن دندان و وجود چرک در لثه همراه خواهد بود. به همین دلیل با وجود علائم ذکر شده، احتمال آسیب پالپ و نیاز به درمان ریشه دندان بیشتر خواهد شد. مراقبت های بعد از درمان ریشه(عصب کشی) به بهبود سریع‌تر کمک خواهد کرد.

مراقبت های بعد از درمان ریشه(عصب کشی)

• جهت افزایش استحکام ترمیم موقت(پانسمان) بعد از درمان ریشه، تا 2 ساعت بعد از درمان از خوردن غذا اجتناب کنید و تا انجام پرکردگی دائمی دندان با سمت مقابل غذا خورده شود.
  • درد بعد از درمان ریشه، طبیعی بوده و گاها تا 10 الی 14 روز پس از درمان ادامه خواهد داشت. قبل از ازبین رفتن بی‌حسی، هم زمان دو عدد ژلوفن مصرف نمایید و در صورت وجود درد در ساعات آتی، هر 8 ساعت تا یه روز مسکن مصرف نمایید.
  • در دندان‌های عفونی و در درمان‌های مجدد ریشه، ممکن است تورم و درد شدید از 48 ساعت الی 72 ساعت بعد از درمان رخ دهد، در صورت بروز چنین مشکلی نگران نبوده و جهت دریافت داروهای تکمیلی برای تسریع درمان، به دندانپزشکمعالج مراجعه کنید.
  • جهت افزایش موفقیت درمان، هر چه سریع‌تر جهت ترمیم و پرکردگی دندان اقدام نمایید.
  • دندان‌ها بعد از درمان ریشه شکننده می‌شوند. حتما جهت قراردهی روکش بر دندان با دندانپزشک خود مشورت کنید.
  • در بعضی از درمان‌ها موفقیت درمان در طولانی مدت مشخص می‌شود. در صورت توصیه دندانپزشک در زمان‌های خواسته شده جهت بررسی موفقیت درمان مراجعه نمایید.

مراقبت های بعد از درمان ریشه

نوع تغذیه بعد از درمان ریشه دندان باید چگونه باشد؟

به طور کلی عفونت دندان باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن درمان شود. در صورتی که نیاز به درمان ریشه وجود داشته‌باشد، باید این عمل سریعا انجام شود. بعد از عصب‌کشی باید و نباید‌هایی برای مصرف مواد غذایی وجود دارد. این موارد شامل غذاها و نوشیدنی‌هایی است که امکان استفاده از آن فراهم است. دو عامل مهم باید بعد از درمان ریشه در مورد تغذیه رعایت شوند:

1. استفاده از غذاهای نرم و بدون نیاز به جویدن
  2. دمای متعادل غذا(عدم سردی و گرمی بیش از حد غذا)

بهتر است برای سریع‌تر شدن بهبودی، غذاهایی مانند میوه‌های نرم، انواع اسموتی، شیک، سوپ خنک‌شده و بلغور جو دوسر استفاده شود. بعد از درمان ریشه دندان و عصب‌کشی باید از مصرف یک سری از غذاها تا زمان بهبود، اجتناب کرد. در ادامه لیستی از این مواد غذایی را ذکر خواهیم کرد:

• انواع دانه و مغز
  • مواد خوراکی سفت
  • جویدن آدامس
  • مصرف میوه و سبزیجات ترد
  • مصرف آبنبات
  • عدم مصرف نوشیدنی قنددار
  • ادویه در غذا

سخن پایانی

برای درمان ریشه دندان باید مراحل به صورت کامل اجرا شود. ممکن است نیاز به جلسات بیشتری برای درمان نیاز باشد. اغلب نیز در طول 1 الی 2 جلسه، درمان به صورت کامل انجام خواهد شد. برای جلوگیری از ایجاد درد، از بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود. اما ممکن است بعد از درمان، برخی از افراد درد احساس کنند. به همین دلیل می‌توان از انواع مسکن‌ها مانند ایبوپروفن و استامینوفن برای تسکین درد استفاده کرد. استفاده از نخ دندان و مسواک به صورت مداوم بعد از انجام درمان ریشه دندان ضروری است. در کلینیک دکتر مریم امیدی تمامی مراحل عصب کشی با نهایت دقیق و پیشرفته‌ترین تجهیزات انجام می‌شود.