مراقبت های بعد از ترمیم فلزی(آمالگام)

ترمیم و پرکردن دندان با مواد مختلفی انجام می‌شود. یکی از مواری که کاربرد بسیار زیادی دارد، آمالگام است. آمالگام پودری شکل است و ترکیبی از چندین فلز می‌باشد. این ماده با اکسید شدن و ماندن در فضای دهان به مرور تیره و سیاه خواهد شد. این روش ترمیمی دندان، مزایای مختلفی دارد که اگر می‌خواید بهترین نتیجه برای شما رقم بخورد، باید مراقبت های بعد از ترمیم فلزی (آمالگام) را جدی بگیرید.

مراقبت های بعد از ترمیم فلزی

  • ترمیم‌های آمالگام جهت رسیدن به حداکثر استحکام نیاز به گذر زمان دارند؛ بناربراین تا 2 ساعت پس از ترمیم، از خوردن غذا پرهیز کنید.(نوشیدن مایعات بالامانع می‌باشد)
  • تا 24 ساعت پس از ترمیم، با سمت مخالف ناحیه درمان غذا جویده شود.
  • جهت پالیش و برطرف کردن زبری‌ها، حداقل 24 ساعت بعد از انجام درمان مراجعه فرمایید.
  • چنانچه بعد از رفع بی‌حس بر روی ترمیم، احساس بلندی و فشار کردید بایستی از فشار دادن دندان‌ها بر روی ترمیم اجتناب کنید و جهت اصلاح آن پس از 24 ساعت به دندانپزشک مراجعه نمایید، در غیر این صورت این امر می‌توانید موجب شکستن ترمیم و التهاب بافت‌های اطراف آن شود.
  • بیشتر بیماران پس از درمان ترمیم، درد قابل توجهی دارند، اما درد پس از درمان ممکن است در اثر باز بودن دهان حین درمان، تزریق بی‌حسی و عملیات درمانی ایجاد شود که با مسکن‌های معمولی برطرف می‌شود.
  • حساسیت دندان بعد از ترمیم با سرما و گرما طبیعی بوده و ممکن است از 2 هفته تا چند ماه طول بکشد، نکته مهم در این زمینه آن است که به مرور زمان از درد بهید کاسته شود. در صورت داشتن دردهای تبرکشنده شدید و ضربان‌دار به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • دندان‌های ترمیم شده مقاومت و استحکام کمتری نسبت به دندان‌های طبیعی دارند، لذا از خوردن غذاهای سفت نظیر یخ، ته‌دیگ، آب‌نبات، پسته و … خودداری فرمایید.
  • دندان‌های ترمیم شده می‌توانند مجددا پوسیده شوند؛ بنابراین رعایت بهداشت (2بار مسواک و حداقل یکبار کشیدن نخ دندان قبل از خواب) الزامی است.
  • مراجعه به دندانپزشک هر 6 ماه یکبار جهت بررسی ترمیم‌ها پیشنهاد می‌شود.
  • ترمیم دندادن نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک ندارد.
  • بی‌حسی ناحیه دندان ترمیم شده ممکن است از یک ساعت تا چند ساعت بر حسب نوع بی‌حسی و متابولیسم بدن فرد طول بکشد. نکته مهم این است که مراقب باشید لب و گونه را گاز نگیرید و زخمی نکنید.
  • در برخی بیماران ممکن است برخورد قاشق فلزی یا ورق‌های آلومینیومی به دندان ترمیم شده حالت برق گرفتگی ایجاد کند.

 مراقبت های بعد از ترمیم فلزی (آمالگام)

بعد از ترمیم دندان چه بخوریم ؟

اگر برای پرکردن دندان و یا ترمیم آن از آمالگام استفاده شود، برای غذاخورد و آشامیدن باید یک سری محدویت‌ها را رعایت کنید. به عنوان مثال تا چند ساعت از مصرف مواد غذایی پرهیز کنید. از جویدن غذا با سمتی که تریمیم انجام شده خودداری کنید. تا 24 ساعت از نوشیدنی‌هایی مانند قهوه و بستتی دوری کنید.

خوردن بستنی بعد از ترمیم دندان فلزی

سوالی که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید این است که آیا خوردن بستی بعد از ترمیم دندان ممنوعیت دارد یا خیر؟ بعد از ترییم بهتر است از خوردن غذاهای خیلی سرد و یا خیلی گرم تا 24 الی 48 ساعت خودداری کنید.

اقدامات لازم برای کاهش درد پس از ترمیم دندان

درد پس از ترمیم دندان، کاملا طبیعی است و ممکن است به دلیل تزریق بی‌حسی و باز بودن بیش از حد دندان باشد. برای کاهش این درد می‌توانید از مسکن استفاده کنید. همچنین از فشار دادن بر روی دندان پرهیز کنید. غذاهای نرم میل کنید. اگر درد بسیار شدید بود بهتر با کلینیک تماس برقرار کنید.

تماس با کلینیک دندانپزشکی دکتر مریم امیدی

کلام آخر

در کلینیک دکتر مریم امیدی در شیراز تمامی اقدامات از جمله ترمیم فلزی(آمالگام) با نهایت دقت و ظرافت انجام می‌شود. در این مقاله به بررسی مراقبت های بعد از ترمیم فلزی(آمالگام) پرداخته شد که از مهم‌ترین آن می‌شود به اجتناب از غذا تا 2 ساعت و فشار نیاوردن به دندان اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *