بهترین مارک کامپوزیت دندان

بهترین مارک کامپوزیت دندان

امروزه افراد زیادی قصد انجام کامپوزییت روی دندان‌های خود را دارند. اگر شما هم جزو این افراد هستید حتما برایتان سوال پیش می‌اید که بهترین مارک کامپوزیت دندان موجود در ایران کدام است؟ ما در ایران مقاله سعی می‌کنیم شما را با مارک‌های موجود کامپوزیت و بهترین آن‌ها آشنا کنیم؛ تا شما بتوانید ویژگی‌های یک کامپوزیت خوب را تشخیص و آن را انتخاب کنید. البته قبل از بررسی این موضوع به شما پیشنهاد می‌کنیم اطلاعات کامل‌تری از کامپوزیت دندان به دست بیاورید.

درست است که می‌توانید انتخاب این موارد را به پزشک خود بسپارید؛ اما بهتر است اطلاعات خودتان را نیز در این زمینه‌ها بالا ببرید.

بهترین مارک کامپوزیت دندان چه ویژگی‌هایی دارد؟

هر کامپوزیت دندان ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد. این ویژگی‌ها متناسب با شرایط دهان و دندان هرشخص انتخاب می‌شود. دندانپزشک شرایط هر بیمار را بررسی و براساس آن، بهترین مارک و نوع کامپوزیت دندان را برای فرد انتخاب می‌کند.

ویژگی‌های بهترین مارک کامپوزیت

1.ظاهر زیبا

اولین و راحت‌ترین راه برای تشخیص اینکه یک کامپوزیت خوب است یا خیر، این است که ظاهر آن روی دندان‌ها زیبا و طبیعی مانند مینای دندان‌ها است.

2.سفت شدن سریع

عامل دیگری که نشان دهنده مرغوب بودن کامپوزیت دندان است، سفت و محکم شدن سریع آن است. به این معنی که بعد از تاباندن نور لیزر به ونیر کامپوزیت، سریع سفت و محکم بشود و فرد بعد از اتمام جلسه درمانی بتواند به راحتی اقدام به جویدن و گاز گرفتن غذاها بکند.

3.شکل پذیری آسان و راحت 

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که می‌تواند به شما در تشخیص بهترین مارک کامپوزیت دندان کمک کند، شکل‌پذیری آسان آن است. این ویژگی ونیرها برای دندانپزشکان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر کامپوزیتی این ویژگی را دارا باشد، دندانپزشک می‌تواند به راحتی خمیر آن را با فرم دندان حالت بدهد.

4.سازگاری جنس مواد با دهان و دندان

این ویژگی برای هر فرد ممکن است متفاوت باشد. چرا که شرایط دهان و دندان هر فرد با دیگری فرق دارد. شما باید کامپوزیتی را انتخاب کنبد که با توجه به بافت لثه و دندان و در کل محیط دهان شما سازگاری داشته باشد. این یکی از موارد مهم است که شما باید به آن توجه داشته باشید، چرا که اگر درست انتخاب نشود در آینده برای شما مشکل ساز خواهد شد.

5.مقاومت و استحکام در برابر ساییده شدن

یک کامپوزیت خوب باید در هر شرایطی از مقاومت بالایی برخوردار باشد. مثلا باید در برابر برخورد دندان‌ها به یکدیگر مقاوم باشد و از ساییده شدن آن‌ها جلوگیری بکند. در نتیجه طول عمر و ماندگاری آن نیز افزایش پیدا می‌کند.

6.داشتن قابلیت ترمیم

قابلیت ترمیم، یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که بهترین مارک کامپوزیت دندان دارد. در مواردی که از مواد با کیفیت و دارای طیف رنگی بالا استفاده می‌شود، امکان تطبیق رنگ و پالیش کردن دندان هنگام ترمبم آسان تر است.

بهترین مارک کامپوزیت دندان

 

 

انواع کامپوزیت دندان

در حال حاضر شرکت‌های زیادی هستند که ونیرهای کامپوزیت در جنس‌ها و انواع مختلف تولید می‌کنند. در میان آن‌ها می‌شود به موارد زیر که بهترین مارک‌های کامپوزیت دندان هستند اشاره کرد:

کامپوزیت میکروفیل

یکی از  موارد اصلی تشکیل دهنده رزین کامپوزیت، میکروفیل است. این نوع کامپوزیت بعد از نصب روی دندان بیشترین زیبایی ظاهری را دارد و بسیار براق و شفاف است. درواقع این کامپوزیت بسیار شبیه به مینای دندان است. این ویژگی‌ها که در این نوع کامپوزیت وجود دارد، به این خاطر است که اندازه بسیار کوچکی در حدود 0.04 دارد. همچنین این نوع کامپوزیت مقاومت زیادی در برابر تغییر رنگ دارد و سازگاری کامپوزیت میکروفیل با دهان و دندان زیاد است.

  • کاربرد کامپوزیت میکروفیل

کاربرد کامپوزیت میکروفیل در دندان های قدامی و در خارجی ترین لایه آن‌ها است. در این حالت هیچ تماسی با دندان مقابل ندارد. همانطور که گفته شد این نوع کامپوزیت درخشندگی و زیبایی خوبی دارد. میکروفیل ها به هیچ عنوان قابل استفاده برای دندان های خلفی نمی باشند. چرا که این دندان‌ها از استحکام پایینی برخوردار هستند. نمونه ای از کامپوزیت میکروفیل در ایران، Renamel Microfill بوده که متعلق به کارخانه cosmodent می باشد.

کامپوزیت میکروهیبرید

کامپوزیت میکروهیبرید یکی از کامپوزیت‌هایی است که از مقامت بالا برخودار است. این کامپوزیت را می‌توان به راحتی روی عاج دندان فرم داد. این نوع نسبت به نوع قبلی کامپوزیت که معرفی کردیم، یعنی میکروفیل، در برابر تغییر رنگ مقاومت کمتری دارد؛  اما همانطور که گفته شد استحکام آن بیشتر است.

  • کاربرد کامپوزیت میکروهیبرید

این نوع رزین کامپوزیت را می‌توان برای تمامی حفرات دندانی استفاده کرد. اما بیشترین موردی که از این نوع کامپوزیت استفاده می‌شود در دندان‌هایی است که از پوسیدگی و شکستگی زیادی برخوردار هستند. بنابراین در ترمیم آن‌ها از این نوع کامپوزیت استفاده می‌شود. مثلا در دندان‌هایی که نیاز به درمان ریشه دارد از کامپوزیت میکروهیبرید استفاده می‌شود.  از نمونه کامپوزیت های میکرو هیبرید در ایران می توان به Renamel Microhybrid برای کارخانه Cosmodent اشاره کرد.

کامپوزیت نانوفیل

تکنولوژی کامپوزیت نانوفیل بسیار قوی است و پیشرفت زیادی را در عرصه دندانپزشکی ایجاد کرد. کامپوزیت نانوفیل بسیار مستحکم است و ظاهری بسیار طبیعی و شبیه به دندان دارد. درحال حاضر دو نوع از این کامپوزیت نانوفیل در ایران وجود دارد. هر دو نوع این کامپوزیت استحکام و مقاومت بالا در برابر تغییر رنگ دارد. کامپوزیت نانوفیل به دلیل ذرات بزرگی که دارد بسیار شبیه به کامپوزیت‌های هیبرید هستند با این تفاوت که قابلیت پولیش کردن آن‌ها بیشتر است.

  • کاربرد کامپوزیت نانوفیل

این نوع رزین کامپوزیت استحکام و مقاومتی شبیه به کامپوزیت های میکرو هیبرید دارد. به همین دلیل برای ترمیم دندان های خلفی مناسب می باشد. همچنین نکته دیگری که قابل توجه است، این است که این نوع کامپوزیت مقاومت خوبی در برابر فشار دارد. زیبایی و طبیعی بودن از دیگر مواردی است که این کامپوزیت دارا می‌باشد. کاربرد کامپوزیت های نانوفیل برای بستن فاصله بین دندان ها و ترمیم دندان های قدامی است. از نمونه کامپوزیت نافوفیل، Tetric Evoceram برای کارخانه Ivoclar Vivadent می باشد.

مارک‌های مختلف کامپوزیت دندان

همانطور که متوجه شدید کامپوزیت‌ها انواع زیادی دارند که ما سه نوع آن و کاربردهای آن‌ها را برای شما بازگو کردیم. حالا چند نوع مختلف از مارک کامپوزیت‌های موجود در ایران را در زیر برای شما نام بردیم.

  • Bisco
  • IPS
  • Coltene
  • DMG America
  • DMP Dental
  • Ivoclar Vivaden
  • Kerr
  • Tokutama Dental America
  • SDI

قیمت مارک کامپوزیت‌های مختلف

شرکت‌های مختلفی وجود دارد که بهترین مارک کامپوزیت دندان را تولید می‌کنند. اما همانطور که پیش‌تر گفتیم شما باید براساس شرایط دندان و دهان خود و با مشورت پزشک، کامپوزیت مناسب خود را انتخاب کنید. هرکدام از این کامپوزیت‌ها قیمت‌های متفاوتی دارند که ما به شما پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاع اطلاع از قیمت و ویژگی‌های هرکدام از کامپوزیت‌هایی که در بالا اشاره کردیم با مطب دکتر مریم امیدی در تماس باشید.

شماره تماس: 07136494982

کامپوزیت دندان و انتخاب بهترین نوع آن متناسب با دندان‌های شما یک کار بسیار حساس است که به ظرافت و حساسیت بسیار بالایی نیاز دارد. دکتر مریم امیدی دندانپزشک متخصص با 7 سال سابقه کار در شیراز می‌تواند به شما در این راه با به روزترین متودها کمک کند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *